لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

مهم‌ترین رویدادهای چهل‌وپنجمین روز جنگ در غزه


پزشکان مصری در انتظار ورود نوزادان نارس بیمارستان الشفا غزه به خاک مصر
پزشکان مصری در انتظار ورود نوزادان نارس بیمارستان الشفا غزه به خاک مصر

گزارش‌ها حاکی است که نوزادان نارس بستری‌شده در بزرگ‌ترین بیمارستان نوار غزه روز دوشنبه ۲۹ آبان برای درمان به مصر انتقال یافتند. مقام‌های بهداشتی فلسطینی نیز اعلام کردند شماری از غیرنظامیان ساکن یک بیمارستان دیگر در این باریکه که توسط تانک‌های اسرائیلی محاصره شده است، ‌کشته شدند.

در تازه‌ترین رویداد نیز اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی حماس، با انتشار بیانیه‌ای از نزدیک‌بودن توافقی برای یک آتش‌بس موقت با اسرائیل خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار جزئیاتی از توافق احتمالی نوشته این توافق شامل توقف پنج‌روزۀ عملیات زمینی و محدودشدن حملات هوایی اسرائیل خواهد بود.

نوزادان بیمارستان الشفاء

جمعیت هلال احمر فلسطینی می‌گوید ۲۸ نوزاد نارسی که دیروز از بیمارستان الشفاء غزه خارج شده بودند و به مراقبت‌های ویژه پزشکی نیاز دارند، با عبور از گذرگاه رفح وارد مصر شدند.

این در حالی است که براساس برخی گزارش‌ها، چند نوزاد دیگر بعد از قطع برق ناشی از اتمام سوخت در این بیمارستان در روزهای گذشته جان خود را از دست دادند.

نیروهای نظامی اسرائیل هفتۀ گذشته بیمارستان الشفاء را تحت کنترل خود درآوردند تا شبکۀ تونل‌های زیر این مرکز بزرگ درمانی را برای یافتن اعضای گروه افراطی حماس جست‌وجو کنند.

صدها تن از بیماران، ‌کادر درمان و مردم آوارۀ پناه‌برده به بیمارستان طی روزهای شنبه و یکشنبه از بیمارستان الشفاء تخلیه شدند که به‌گفتۀ پزشکان «به‌زور توسط ارتش اسرائیل بیرون رانده شدند»، اما مقام‌های اسرائیلی می‌گویند خروج آن‌ها داوطلبانه بوده است.

نقش مهندسان اسرائیلی در ساخت زیرزمین‌های بیمارستان شفاء

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در گفت‌و گو با شبکه سی‌ان‌ان نقش مهندسان اسرائیلی در ساخت بیمارستان شفاء و اتاق‌های زیرزمینی‌اش را تأیید کرد.

ایهود باراک تأکید کرد که این اتاق‌های زیرزمینی چند دهه پیش برای استفادۀ بهینه از فضای مجتمع درمانی شفاء و با کمک اسرائیل ساخته شده بودند.

ساخته ‌شدن این بیمارستان و زیرزمین‌هایش به‌دست اسرائیل پیشتر هم مطرح شده بود، اما ایهود باراک شناخته‌شده‌ترین چهره‌ای است که تاکنون در این مورد صحبت کرده است.

حمله به دو بیمارستان دیگر در نوار غزه

همچنین گزارش‌ها از شمال غزه از استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی- و حتی داخل محوطه- بیمارستان اندونزیایی در شمال نوار غزه حکایت دارد.

وزارت بهداشت غزه،‌ وابسته به حماس، اعلام کرد دست‌کم ۱۲ فلسطینی درون این بیمارستان بر اثر گلوله‌باران تانک‌های اسرائیلی کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.

این مقام‌ها می‌گویند ۷۰۰ بیمار به علاوه کارکنان بیمارستان اندونزیایی زیر آتش گلوله‌باران نیروهای اسرائیلی قرار گرفتند. کارکنان بیمارستان حضور اعضای مسلح گروه حماس در اطراف این مرکز درمانی را رد می‌کنند.

ساعاتی پیش‌تر، دکتر مروان السلطان مدیر این بیمارستان حضور نیروهای اسرائیلی در فاصله بسیار کم از بیمارستان را تأیید کرده و گفته بود که بخش نقاهت بیمارستان آسیب‌دیده است.

ارتش اسرائیل در تازه‌ترین بیانیه‌اش که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است،‌ بدون اشاره به بیمارستان اندونزیایی، تنها به ادامه و گسترش عملیات ارتش و حملات هوایی برای هدف قرار دادن «زیرساخت‌های تروریستی و تجهیزات نظامی» اشاره شده است.

این بیانیه همچنین به کشته شدن سه تن از فرماندهان عملیاتی گروه افراطی حماس اشاره کرده است.

بیمارستان اندونزیایی در منطقه جبالیا در شمال غزه قرار دارد. ارتش اسرائیل روز یکشنبه با اذعان به گسترش منطقه عملیاتی‌ خود، از ساکنان اردوگاه جبالیا خواسته بود که این منطقه را ترک کنند.

در واکنش به این گزارش‌ها، وزیر خارجه اندونزی حمله منتسب به اسرائیل به بیمارستان اندونزیایی غزه را محکوم کرد.

رتنو مارسودی گفت: «همه کشورها، بخصوص آن‌هایی که با اسرائیل روابط نزدیکی دارند باید از نفوذ و امکانات خود برای متوقف کردن جنایات اسرائیل استفاده کنند.»

او افزود: تماس با سه داوطلب اندونزیایی در بیمارستان که جزو گروه سازنده این مرکز درمانی در سال ۲۰۱۶ بودند، قطع شده است.

همچنین گزارش‌هایی از حمله به نزدیکی یک بیمارستان دیگر در رفح در بخش جنوبی نوار غزه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطینی، وفا، در اثر بمباران خانه‌های مسکونی در نزدیکی بیمارستان «یوسف النجار» در رفح، پانزده نفر از جمله چند زن و کودک کشته شده‌اند. بر اساس این گزارش، چند نفر هم زخمی شده‌اند.

شهر رفح در جنوب نوارغزه، از مهمترین نقاطی است که صدها هزار تن از ساکنان مناطق شمالی این باریکه، برای در امان ماندن از حملات اسرائیل، به آنجا پناه برده‌اند.

درگیری‌های شدید در شهر غزه و حومه‌ آن

شاهدان عینی گزارش داده‌اند درگیری‌های شدیدی بین اعضای گروه حماس و نیروهای اسرائیلی که می‌کوشند وارد اردوگاه جبالیا در شمال غزه شوند، رخ داده است.

حدود ۱۰۰ هزار نفر در این اردوگاه سکونت دارند و اسرائیل می‌گوید که جبالیا یکی از دژهای نظامی مهم حماس است.

مسئولان بهداشتی حماس می‌گویند بمباران‌های پی‌درپی اسرائیل در جبالیا که در حومه شهر غزه واقع شده و محل استقرار پناهندگان فلسطینی آواره از جنگ سال ۱۹۴۸ است، باعث کشته شدن صدها فلسطینی شده است.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای نظامی این کشور مناطق وسیعی در شمال، شمال‌غربی و شرق شهر غزه را به تصرف خود درآورده است.

اما حماس و شاهدان عینی می‌گویند که اعضای گروه حماس در مناطق شمالی متراکم غزه و اردوگاه‌های جیالیا و ساحلی غزه در حال نبرد شهری با ارتش اسرائیل هستند.

به رغم ادامه این درگیری‌ها، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند مذاکرات با وساطت قطر برای رسیدن به توافقی برای آزادی تعدادی از گروگان‌های حماس در برابر توقف موقت حملات اسرائیل و ورود کمک‌های بیشتر به غیرنظامیان به مراحل نهایی نزدیک شده است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر قطر روز ۲۸ آبان‌ با تأکید بر این‌که تنها «موانعی جزئی» باقی مانده، گفته بود که «بیش از هر زمانی به نزدیک‌بودن یک توافق امیدوار است».

جان فاینر یک مقام امنیت ملی آمریکا هم تأیید کرده بود که «مذاکره‌کنندگان احتمالا بیش از هر زمانی در طول هفته‌ها چانه‌زنی به یک توافق نزدیک شده‌اند».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اما با رد گزارش‌ها درباره قریب‌الوقوع بودن چنین تحولی،‌ گفته است که «هنوز خبری از توافق نیست.»

سربازان اسرائیلی در جبالیا
سربازان اسرائیلی در جبالیا
افزایش احتمال توافق آتش‌بس موقت

در تازه‌ترین رویداد نیز اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی حماس، با انتشار بیانیه‌ای از نزدیک‌بودن توافقی برای یک آتش‌بس موقت با اسرائیل خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار جزئیاتی از توافق احتمالی نوشته این توافق شامل توقف پنج‌روزۀ عملیات زمینی و محدودشدن حملات هوایی اسرائیل خواهد بود.

از سوی دیگر، طرف فلسطینی بین ۵۰ تا ۱۰۰ گروگان غیرنظامی را آزاد خواهد کرد و اسرائیل هم در مقابل، ۳۰۰ زن و کودک فلسطینی زندانی را آزاد می‌کند.

خبرگزاری فرانسه این جزئیات را به نقل از منابعی در حماس و جهاد اسلامی منتشر کرده است.

یکی از مقامات حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با تأیید ضمنی این جزئیات گفته بحث فعلی بر سر طول دوره آتش‌بس است.

عزت محمد الرشق با تکرار صحبت‌های اسماعیل هنیه گفته جزئیات توافق به اطلاع مقام‌های قطری رسیده و از سوی آنها اعلام خواهد شد.

از روز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به کشته‌شدن ۱۲۰۰ اسرائیلی و به گروگان گرفته شدن حدود ۲۴۰ تن انجامید، اسرائیل به‌طور گسترده‌ای در حال انجام عملیات نظامی در نوار غزه است که به گفته مقام‌های حماس تا به حال باعث کشته شدن دست‌کم ۱۳ هزار تن از ساکنان غزه شده است.

سازمان ملل هم گفته است که دو سوم جمعیت ۲.۳ میلیونی نوار غزه آواره شده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، ۲۰۰ هزار تن دیگر از مردم مقیم این باریکه،‌ ازجمله کودکان تنها و بی‌سرپرست، روز یکشنبه با گاری یا اتوبوس یا با پای پیاده خود را از شمال به جنوب غزه رسانده‌اند و حدود ۹۰۰ هزار نفر اکنون در پناهگاه‌های سازمان ملل هستند.

همچنین آژانس کمک به آوارگان فلسطینی (اونرا)،‌ وابسته به سازمان ملل متحد،‌ با اشاره به بارندگی شدید در غزه، وضعیت اردوگاه‌های موقت آوارگان را به شدت ناگوار توصیف کرده است.

اونروا با انتشار مطلبی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشته است: «مردم هیچ چاره‌ای ندارند. انسانیت باید پیروز شود.»

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیوفردا/ ع.م/ ک.ر / ر.ش
XS
SM
MD
LG