لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

برگزاری تجمع در ده‌ها شهر جهان علیه احکام اعدام و سرکوب زنان در ایران


مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی اردیبهشت سال گذشته به اتهام «محاربه» در زندان اصفهان اعدام شدند
مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی اردیبهشت سال گذشته به اتهام «محاربه» در زندان اصفهان اعدام شدند

ایرانیان مقیم خارج در اعتراض به اجرای گستردهٔ احکام اعدام ، در سالگرد اعدام سه معترض در پرونده موسوم به «خانه ‌اصفهان»، در ده‌ها شهر از سراسر جهان تجمع اعتراضی برگزار می‌کنند.

«شبکه جهانی برای زن، زندگی، آزادی» در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که در روزهای شنبه و یک‌شنبه، ۲۹ و ۳۰ شهریور، تجمعاتی «در اعتراض به احکام اعدام و سرکوب زنان ایران» در کشورهایی چون آلمان، کانادا، آمریکا،‌ ایتالیا، استرالیا، انگلستان و فرانسه برگزار می‌‌شود.

در همین راستا تجمع اعتراضی روز شنبه با حضور حامد اسماعیلیون، فعال سیاسی دادخواه، در سیدنی استرالیا برگزار شد.

شعبهٔ اول دادگاه انقلاب اصفهان مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، سه تن از متهمان پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، را به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم کرد و حکم آن‌ها در اردیبهشت‌ماه سال گذشته اجرا شد.

بسیاری از فعالان سیاسی و حقوق بشر دادگاه برگزارشده برای این پرونده را «ناعادلانه» توصیف کرده و اعلام کردند متهمان پرونده از دسترسی به وکیل انتخابی و حقوق شهروندی در زمان برگزاری جلسات دادگاه محروم بوده‌اند.

در همین زمینه مانا محمدی دیروز با انتشار ویدئویی از مزار همسرش، صالح میرهاشمی، در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «چقدر خشم، چقدر نفرت، چقدر حرف نگفته داریم که شده بغض تو گلو.»

مسئولان جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» به اجرای احکام اعدام شتاب بیشتری داده‌اند و در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۸۳۴ نفر در ایران اعدام شدند.

رسانه‌های حقوق بشری روز شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ از اجرای حکم اعدام «دو زن» و «هشت مرد» در زندان‌های ارومیه،‌ سلماس و نیشابور در ایران خبر دادند.

سازمان حقوق بشر ایران ۱۳ اردیبهشت امسال اعلام کرد که جمهوری اسلامی در بازه زمانی ۲۸ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت، هر پنج ساعت یک نفر را اعدام کرده است.

بنا بر گزارش این نهاد حقوق بشری، در دو هفته یاد شده حکم اعدام ۶۳ زندانی در زندان‌های ایران به اجرا درآمده است.

XS
SM
MD
LG