لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

پوتین: آمریکا و بریتانیا، هر دو مسئول اقدام تحریک‌آمیز در دریای سیاه هستند


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ۹ تیرماه ادعا کرد که ورود ناوشکن بریتانیایی به آب‌های دریای سیاه با همراهی و پشتیبانی یک فروند هواپیمای تجسسی آمریکا صورت گرفته بود. او این عملیات را اقدامی «تحریک‌آمیز» از سوی غرب برای سنجش واکنش روسیه خواند.

روسیه دوم تیرماه اعلام کرد که کشتی‌های نظامی این کشور برای دور کردن یک ناوشکن بریتانیایی از حریم دریایی ناحیه کریمه به سوی آن گلوله‌های هشداردهنده شلیک کرده‌اند و یک جنگنده روسیه نیز مسیر حرکت آن را بمباران کرده است.

اما دولت بریتانیا تاکید کرد که ناوشکن این کشور در حریم دریایی اوکراین درحال تردد بوده و به سوی آن شلیک نشده است.

آقای پوتین روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت که ماموریت هواپیمای تجسسی ایالات متحده، دیده‌بانی و کنترل نحوه واکنش نیروهای روسیه به ناوشکن بریتانیایی بوده است. او افزود که نیروهای روسیه به خوبی از نیت آمریکا مطلع بودند و از همین رو، در این عملیات هیچ‌گونه اطلاعات حساسی را بر ملا نکردند.

وزرارت دفاع آمریکا تا کنون در مورد ادعای ولادیمیر پوتین مبنی بر همراهی یک فروند هواپیمای تجسسی این کشور با ناوشکن بریتانیایی اظهار نظر نکرده است.

این رویداد جدیدترین مورد از افزایش تنش بین روسیه و غرب از زمان الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ است. اکثر کشورهای جهان الحاق کریمه به قلمرو روسیه را به رسمیت نشناخته‌اند. با این همه، تسلط روسیه بر این شبه جزيره، باعث گسترش دسترسی این کشور به سواحل دریای سیاه شده است.

آقای پوتین در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد احتمال آغاز جنگ جهانی سوم در نتیجه چنین رویارویی‌هایی گفت: «حتی اگر ما ناوشکن بریتانیایی را غرق می‌کردیم جهان در آستانه جنگ جهانی قرار نمی‌گرفت چون آن‌هایی که این اقدامات را انجام می‌دهند به خوبی می‌دانند پیروز این جنگ نخواهند بود».

روسیه هشدار داده است که اگر یک ناو جنگی غرب بار دیگر وارد آب‌های این منطقه شود، به سوی آن شلیک خواهد کرد. از زمان الحاق کریمه به این سو، روسیه تردد شناورهای پیمان ناتو در آب‌های منطقه را اقدامی بی‌ثبات‌کننده می‌داند.

دولت بریتانیا تاکید کرده است که ناوشکن این کشور به نام «دیفندر» در حال تردد عادی در مسیرهای کشتی‌رانی بین‌المللی در حریم دریایی اوکراین بوده است.

رئیس‌جمهوری روسیه با ابراز تاسف از وقوع این حادثه تنها چند روز پس از دیدارش با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت این‌که چرا آن‌ها چنین اقدام تحریک‌آمیزی انجام دادند، جای سوال دارد. دیدار روسای جمهوری دو کشور روز چهارشنبه ۲۶ خرداد در ژنو برگزار شد.

آقای پوتین ضمن تاکید بر دفاع نیروهای مسلح روسیه از قلمرو کشورش افزود: «ما هزاران کیلومتر برای رسیدن به آن‌ها سفر نمی‌کنیم. آن‌ها هستند که به سوی مرزهای ما می‌آیند و حریم دریایی ما را نقض می‌کنند».

او در مورد استقرار نیروهای آموزشی ناتو در اوکراین نیز ابراز نگرانی کرد و استقرار دائمی نظامیان کشورهای غربی در اوکراین را خط قرمز و چالشی حیاتی برای روسیه دانست.

آقای پوتین طبق معمول بر پیوندهای عمیق بین مردم روسیه و اوکراین تاکید کرد اما در عین حال رهبران اوکراین را به خصومت علیه روسیه متهم کرد.

رهبر روسیه ضمن ابراز تردید در مورد ثمربخش بودن ملاقات با رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: «چرا باید ولودومیر زلنسکی را ملاقات کنم در حالی‌که او هدایت کل امور کشورش را به خارجی‌ها سپرده است؛ برای مسائل اصلی اوکراین نه در کی‌یف، بلکه در واشینگتن و بعضاً در پاریس و برلین تصمیم‌گیری می‌شود».

روسیه و اوکراین در چند سال اخیر درگیری نظامی داشته‌اند و به‌تازگی در پی تشدید تنش‌ها، کرملین روز ۱۸ فروردین امسال اعلام کرد تا هر وقت لازم باشد تجمع و استقرار نیروهای مسلح خود در مناطق هم‌مرز با اوکراین را حفظ خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و وب‌سایت رادیو فردا/ ش.ر/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG