لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

یکی از بنیانگذاران طالبان به ریاست دفتر سیاسی این گروه در قطر رسید


تصویری از بازداشت ملا عبدالغنی برادر، در پاکستان در سال ۲۰۱۰ میلادی. او هشت سال را در زندان پاکستان گذراند.
تصویری از بازداشت ملا عبدالغنی برادر، در پاکستان در سال ۲۰۱۰ میلادی. او هشت سال را در زندان پاکستان گذراند.

گروه طالبان افغانستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شورای رهبری این گروه «ملا عبدالغنی برادر» یکی از بنیانگذاران این گروه را به عنوان رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر تعیین کرده است.

ملا برادر یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ میلادی، گروه طالبان را به رهبری ملا عمر تاسیس کرد.

وی پس از سقوط رژیم طالبان نیز رهبری شورای کویته را بر عهده داشت.

ملا عبدالغنی برادر، چند ماه پیش در آبان‌ماه پس از گذراندن هشت سال حبس، از زندانی در پاکستان آزاد شد؛ آزادی او در چارچوب توافق انجام شده در بخشی از مذاکرات بین آمریکا و طالبان صورت گرفت.

اما آزادی ملا عبدالغنی برادر از زندان، با واکنش‌هایی در میان مسئولان رسمی افغانستان همراه شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این بیانیه انتخاب ملا عبدالغنی برادر به عنوان رئیس دفنر سیاسی طالبان را در راستای «تقویت روند صلح با طرف آمریکایی و انجام بهتر این فرایند» عنوان کرد.

سخنگوی طالبان در عین حال تاکید کرد که پس از این انتصاب، طالبان همچنان به مذاکره با آمریکایی‌ها ادامه می‌دهد و تغییری در این رابطه به وجود نخواهد آمد.

مجاهد همچنین از ایجاد تغییرات گسترده در دیگر بخش‌های نظامی و سیاسی طالبان خبر داد.

زِلمای خلیل‌زاد، نماینده ایالات متحده در ماه‌های اخیر برای پایان دادن به جنگ طولانی آمریکا با طالبان، دیدارها و گفت‌وگوهایی با رهبران طالبان داشته است.

خلیل‌زاد از ابتدای هفته گذشته در قطر بوده، جایی که دفتر سیاسی طالبان واقع است.

وزارت خارجه آمریکا این دیدارها و گفت‌وگو‌ها با طالبان را نه رد و نه تایید کرده است، اما زلمای خلیل‌زاد تایید کرده که با تمامی طرف‌های این درگیری دیدار و گفت‌وگو کرده است.

پاکستان مدتی طولانی است که بر طالبان نفوذ دارد و باور بر این است که رهبران ارشد این گروه در کشور پاکستان مستقر هستند.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تاکید کرده است که اسلام‌آباد «مذاکرات قطر را تسهیل می‌کند»، ضمن آن که مقام‌هایی از این کشور در آخرین دور از این مذاکرات، حضور داشته‌اند.

با این حال طالبان حاضر به دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های رسمی دولت افغانستان نیستند، دولتی که به نظر آنها «عروسکی در دست آمریکا» است.

حدود یک ماه قبل نیز خبرهایی مبنی بر گفت‌و‌گوی طالبان با مقام‌هایی از ایران در رسانه‌ها منتشر شد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داده بود که هیئتی از گروه طالبان به تهران سفر و با هیئتی به ریاست عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، مذاکره کرده است.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران نیز به کابل سفر کرده‌ و در دیدار با همتای افغان خود خبر داده بود که ایران با طالبان مذاکراتی ادامه‌دار داشته، مذاکراتی که به گفته شمخانی، با اطلاع دولت افغانستان انجام شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در اظهارنظری گفت: «دولت آینده افغانستان نمی‌تواند بدون نقش طالبان باشد»، اگرچه تهران اعتقاد دارد که این نقش نباید نقشی غالب شود.

این سخنان وزیر خارجه ایران با واکنش شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس‌جمهوری افغانستان، مواجه‌ شد که در پستی فیس‌بوکی نوشت: «[کشور همسایه] چرا به [حل] مشکل سیاسی داخلی خود که سال‌ها ایران را به بحران برده است اقدام نمی‌کند؟ آیا بهتر نبود به جای شنیدن صدای طالبان صدای مخالفان سیاسی مانند میرحسین موسوی یا کروبی شنیده شود؟»

گروه طالبان در واکنش به انتشار این اخبار و سفرهای مقام‌های ایرانی به افغانستان، اعلام کرده است که در مذاکرات اخیر خود با ایران درباره «وضعیت پسا اشغال» افغانستان بحث و تبادل نظر کرده است.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG