لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۲

درگیری گروه‌های رقیب در پایتخت لیبی ۳۲ کشته و ۱۵۹ مجروح بر جای گذاشت


وزارت بهداشت لیبی روز یکشنبه اعلام کرد که شمار قربانیان درگیری‌های تازه در پایتخت این کشور به ۳۲ نفر رسید و همچنین ۱۵۹ نفر نیز مجروح شده‌اند.

این خونین‌ترین درگیری‌های نظامی در طرابلس از آتش‌بس سال ۲۰۲۰ تاکنون محسوب می‌شود و نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ در این کشور را برانگیخته است.

درگیری‌های جدید در طرابلس در پی چند ماه تنش میان حامیان عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی، و فتحی باشاغا، نخست‌وزیر مکلف، رخ داده است که بر سر کنترل این کشور نفت‌خیز شمال آفریقا رقابت می‌کنند.

این درگیری‌ها شامگاه جمعه آغاز شد و تا روز شنبه ادامه یافت و به تخریب چندین ساختمان‌ و بیمارستان منجر شد.

الدبیبه که در پی تلاش‌های سازمان ملل متحد برای برقراری صلح در لیبی سال گذشته دولت خود را در طرابلس تشکیل داد، رقبایش را متهم کرد که «آلت دست خارجی‌ها» شده‌اند.

رسانه‌های لیبی می‌گویند که باشاغا در دومین تلاش خود طی سه ماه گذشته برای بیرون راندن رقیبش از پایتخت شکست خورده است.

باشاغا که امسال از طرف پارلمان شرق لیبی منصوب شد، الدبیبه و گروه‌های مسلح حامی وی را مسئول خونی دانسته است که در طرابلس جاری شد و آنها را متهم کرد که به هر قیمتی می‌خواهند در قدرت باقی بمانند.

باشاغا که زمانی وزیر کشور لیبی بود، از حمایت خلیفه حفتر، فرمانده نظامی قدرتمند شرق این کشور برخوردار است که تلاش او در سال ۲۰۱۹ برای فتح طرابلس به جنگی یک ساله بدل شد.

الدبیبه با این استدلال که دولت بعدی باید برآمده از انتخابات باشد از واگذاری قدرت خودداری کرده است.

لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی و کشته شدن او در سال ۲۰۱۱ صحنه هرج و مرج بوده و گروه‌های مسلح متعدد و قدرت‌های خارجی تلاش می‌کنند خلاء قدرت را در این کشور پر کنند.

هم اینک دو دولت جداگانه با رهبری عبدالحمید الدبیبه در غرب و فتحی باشاغا در شرق لیبی وجود دارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG