لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

روحانی: شبکه ملی اطلاعات به قدری تقویت می‌شود که نیازی به اینترنت خارج نباشد


حسن روحانی در جلسه ارائه لایحه بودجه در روز ۱۷ آذر
حسن روحانی در جلسه ارائه لایحه بودجه در روز ۱۷ آذر

رئیس‌جمهوری ایران می‌گوید شبکه ملی اطلاعات به قدری تقویت خواهد شد که «مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند».

حسن روحانی روز یکشنبه ۱۷ آذر در جلسه ارائه لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس گفت: «از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا ۲۰ برابر شده است. این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آن چنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند».

وی خبر داد که اخیراً رهبر جمهوری اسلامی دستوری در این زمینه صادر کرده و این دستور در شورای عالی فضای مجازی پیگیری خواهد شد.

آقای روحانی توضیحی درباره دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای نداده است.

سخنان رئیس‌جمهوری ایران بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. ساعاتی پس از این واکنش‌ها، علیرضا معزی، معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری در صفحه توئیتر خود نوشت: «صحبت از توسعه‌ شبکه‌ ملی اطلاعات و استقلال در فضای مجازی، هرگز و هرگز به معنای قطع اینترنت و زیستن در عصر حجر نیست؛ این دو مکمل یکدیگرند».

وی تاکید کرد که «تعبیر قطع ارتباط با جهان، نشان از فقدان درک زیستن در جهان شبکه‌ای است».

اظهارات رئیس‌جمهوری ایران از آن رو با اهمیت است که مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراض‌های هفته آخر آبان امسال، ارتباط اینترنتی ایران با جهان خارج را تقریبا قطع کردند و سطح دسترسی آن تنها «پنج» تا «هشت» درصد بود.

قطع اینترنت که ۱۰ روز ادامه داشت خشم افکار عمومی و محکومیت‌های بین‌المللی را بدنبال داشت و تحلیل‌ها حاکی از این بود که حکومت جمهوری اسلامی برای ایجاد مانع در اطلاع‌رسانی پیرامون سرکوب‌ها و جلوگیری از انتشار فیلم‌های شهروندان از اعتراض‌های خیابانی دست به چنین اقدامی زده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به همین دلیل روز اول آذر محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این زمینه اظهار داشت: «رهبران ایران می‌دانند که اینترنت آزاد و باز، عدم مشروعیت‌شان را برملا می‌کند، لذا بدنبال ایجاد مانع در دسترسی به اینترنت برای مقابله با اعتراض‌های ضد رژیم هستند».

جمهوری اسلامی سال‌هاست که طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخلی از شبکه جهانی وب در دستور کار قرار داده و بخش‌هایی از این طرح با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» رونمایی شده است.

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات، در نامه‌ای از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی خواسته است که فهرستی از «وابستگی» وب‌سایت‌هایشان به خدمات خارجی را اعلام کنند.

وی روز پنجم آذر از بدبینی ایرانیان نسبت به آینده وضعیت اینترنت در کشور سخن گفته بود.

برخی کارشناسان از این اقدام جمهوری اسلامی با عنوان «کودتای اینترنتی» نام می‌برند.

در همین حال کاوه آذرهوش، کارشناس سیاست اینترنتی در لندن، در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که دیگر اینترنت در ایران به شکل سابق وجود نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG