لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

آمریکا: روسیه در حال مذاکره با حوثی‌ها برای انتقال سلاح است


نمایش تسلیحات نظامی حوثی‌ها در صنعا
نمایش تسلیحات نظامی حوثی‌ها در صنعا

ایالات متحده روسیه را متهم کرد که با حوثی‌های یمن، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، درباره انتقال سلاح گفت‌وگو می‌کند.

شورشیان حوثی به دلیل حملاتشان به کشتی‌ها در دریای سرخ، که یک آبراه حیاتی تجاری است، تحت نظارت قرار دارند.

تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، روز چهارشنبه چهارم مهرماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که روسیه در حال مذاکره با حوثی‌ها است تا از ایمنی کشتی‌هایش در دریای سرخ اطمینان حاصل کند و در این مذاکرات احتمال انتقال سلاح نیز مطرح شده است.

او گفت که مشخص نیست که در حال حاضر سلاحی منتقل شده یا خیر اما شرایط به جایی رسیده است که همه ما زنگ هشدار را به صدا درآورده‌ایم تا مطمئن شویم این اتفاق نیافتد زیرا اگر چنین انتقالاتی صورت گیرد، ممکن است به تشدید درگیری‌های یمن منجر شود و تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ ۱۰ ساله یمن را از مسیر خارج کند.

تیم لندرکینگ افزود: «این ایده که روس‌ها به حوثی‌ها سلاح‌های مرگبار بدهند، برای کشورهای منطقه بسیار نگران‌کننده است».

نماینده ایالات متحده در عین حال به مجموعه‌ای از تلاش‌های دیپلماتیک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برای کاهش حملات دریای سرخ اشاره کرد.

او از جمله گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه با وزیران امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در نیویورک درباره یمن گفت‌و‌گو کرده است.

تیم لندرکینگ همچنین گفت که او و تیمش در هفته جاری با مقام‌هایی از عربستان سعودی‌، امارات، عمان و دولت یمن دیدار داشته‌اند.

به گفته فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، همه به دنبال یافتن اهرم‌های فشار یا مشوق‌هایی هستند تا بتوان حوثی‌ها را وادار به عقب‌نشینی از دریای سرخ کرد.

وقتی درباره نقش ایران در مذاکرات روسیه و حوثی‌ها پرسیده شد، نماینده آقای لندرکینگ گفت که «ایران همیشه به دنبال راه‌هایی است تا منافع حوثی‌ها را حمایت و تقویت کند».

رویترز روز سه‌شنبه به نقل از سه منبع غربی و منطقه‌ای گزارش داد که ایران میانجی مذاکراتی مخفی میان روسیه و شورشیان حوثی برای ارسال موشک‌های ضدکشتی به این گروه شبه‌نظامی در یمن شده است؛ تحولی که نشان‌دهنده تعمیق روابط تهران و مسکو است.

در این گزارش به نقل از هفت منبع آگاه آمده است که هرچند روسیه هنوز درباره ارسال موشک‌های یاخونت، معروف به پی-۸۰۰ اونیکس، به حوثی‌ها تصمیم نگرفته، اما دسترسی حوثی‌ها به این موشک‌ها به معنای دقت بیشتر این گروه در حملات خود به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و تهدید بیشتر علیه کشتی‌های جنگی آمریکایی و اروپایی خواهد بود که از کشتی‌های بازرگانی در منطقه محافظت می‌کنند.

روسیه در حال حاضر به دنبال تقویت روابط نظامی خود با ایران و کره شمالی است تا زرادخانه‌های خود را در جنگ با اوکراین تقویت کند؛ در حالی که ایران و کره شمالی، هر دو تحت تحریم‌های سنگین هستند.

روابط روسیه با ایالات متحده پس از حمله به اوکراین به‌شدت تیره شده است. واشنگتن با اعمال تحریم‌ها علیه مسکو و ارسال جنگ‌افزار به کی‌یف، نقش اصلی در رهبری غرب علیه روسیه را برعهده دارد.

در این میان روسیه رابطه‌ای دوستانه با عربستان سعودی دارد؛ کشوری که در عملیات نظامی علیه حوثی‌ها شرکت داشته و از هر اقدامی برای تقویت شورشیان حوثی نگران خواهد شد.

شبه‌نظامیان حوثی متحد جمهوری اسلامی، حماس و حزب‌الله در منطقه برای نشان دادن پشتیبانی خود از گروه افراطی حماس در باریکه غزه در یک سال گذشته چند بار با شلیک موشک و پهپاد در صدد ضربه زدن به خطوط تجاری دریای سرخ برآمده‌اند.

در این حملات تاکنون یک کشتی توقیف، دو شناور غرق، و دست‌کم چهار نفر هم کشته شده‌اند.

شبه نظامیان حوثی ادعا می‌کنند که در تلاش برای متوقف ‌شدن عملیات اسرائیل علیه گروه افراطی حماس،‌ که از سوی آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی گروهی تروریستی شناخته می‌شود، شناورهای مرتبط با اسرائیل،‌ آمریکا و بریتانیا را هدف قرار می‌دهند. با وجود این،‌ بسیاری از کشتی‌هایی که تاکنون توسط آنها هدف ‌قرار ‌گرفته،‌ ارتباطی با این سه کشور نداشته‌ و حتی در مواردی،‌ عازم ایران بوده‌اند.

نیروی دریایی ایالات متحده و کشورهای ائتلاف در کنار گشت‌های دریایی اتحادیه اروپا، بسیاری از موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده از سوی حوثی‌ها را رهگیری و منهدم کرده‌اند و در مواردی هم، سکوهای پرتاب موشک آنها را هدف قرار داده‌اند؛ اقداماتی که گرچه از شدت حملات حوثی‌ها کاسته، اما هنوز به طور کامل آنها را متوقف نکرده است.

روسیه پیش از این نیز موشک‌های یاخونت را در اختیار حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است، قرار داده بود.

رویترز در گزارش خود نوشته که مذاکرات حوثی‌ها و روسیه در زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی آغاز شد.


با استفاده از خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز؛ س.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG