لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

واکنش بریتانیا و روسیه به اخراج دیپلمات‌های روس از آمریکا و اتحادیه اروپا


ترزا می در مجلس عوام بریتانیا گفت که اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی، بالاترین آمار اخراج عوامل اطلاعاتی روسیه در تاریخ است.
ترزا می در مجلس عوام بریتانیا گفت که اقدام آمریکا و کشورهای اروپایی، بالاترین آمار اخراج عوامل اطلاعاتی روسیه در تاریخ است.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه ششم فروردین اعلام کرد ۱۸ کشور جهان گفته‌اند در واکنش به حمله شیمیایی علیه یک مامور سابق اطلاعاتی روسیه در بریتانیا، ۱۰۰ مامور اطلاعاتی روسیه را از کشورهای خود اخراج می‌کنند.

آمریکا، کانادا، اوکراین و ۱۵ کشور عضو اتحادیه اروپا در همسویی با بریتانیا،‌ شماری از ماموران اطلاعاتی و دیپلمات‌های روسیه را اخراج کردند.

خانم می روز دوشنبه در مجلس عوام بریتانیا گفت که اقدام یاد شده، بالاترین آمار اخراج عوامل اطلاعاتی روسیه در تاریخ محسوب می‌شود. او همچنین گفت که «رفتار خصمانه رو به افزایش» روسیه، تهدیدی علیه امنیت مشترک غرب است.

سفیر روسیه در آمریکا از اقدام واشینگتن برای اخراج ۶۰ دیپلمات روسیه و تعطیلی کنسولگری روسیه در سیاتل انتقاد کرده و گفت که این کار، «باعث از بین بردن آن‌چه از رابطه آمریکا و روسیه باقی مانده، می‌شود».

آناتولی آنتونوف روز دوشنبه ششم فروردین افزود: «واشینگتن مسئول عواقب این اقدام خواهد بود».

آمریکا و اتحادیه اروپا در همسویی با بریتانیا و در واکنش به حمله شیمیایی به یک شهروند سابق روسیه در بریتانیا، روابط دیپلماتیک خود با روسیه را کاهش دادند.

مقام‌های دولت دونالد ترامپ می‌گویند این ۶۰ نفر از جاسوسان روسیه هستند که تحت پوشش دیپلماتیک کار می‌کردند. انتظار می‌رود ۴۸ نفر از این افراد عضو سفارت روسیه و ۱۴ نفر هم از اعضای دفتر نمایندگی این کشور در سازمان ملل باشند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا هم روز دوشنبه و در پیامی در توئیتر گفت تا به حال چنین واکنشی با این آمار بالا از اخراج دیپلمات‌های روسیه، «بی‌سابقه» بوده است.

آقای جانسون گفت:‌ «امروز این واکنش شگفت‌آور جهانی از سوی متحدان‌ما، در تاریخ به عنوان بالاترین اخراج افسران اطلاعاتی روسیه در تاریخ محسوب می‌شود و به ما کمک می‌کند از امنیت مشترک خود، دفاع کنیم».

۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای همچنین خبر دادند که سفیران خود را از مسکو فراخوانده‌اند. آلمان، فرانسه و لهستان گفته‌اند که چهار دیپلمات، جمهوری چک و لیتوانی سه دیپلمات، ایتالیا، دانمارک و هلند دو دیپلمات، سوئد و لاتویا نیز یک دیپلمات روس را تاکنون اخراج کرده‌اند.

کانادا هم دستور اخراج چهار دیپلمات روس را صادر و از پذیرش سه دیپلمات جدید این کشور خودداری کرده است.

جان هانتسمن، سفیر آمریکا در روسیه هم روز دوشنبه در توئیتر نوشت: «ایالات متحده آماده همکاری برای رسیدن به روابط بهتر میان دو کشور است. اما این فقط در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که روسیه به عنوان شریکی مسوول ظاهر شود».

پیشتر، بریتانیا ۲۳ دیپلمات روس را اخراج و مسکو را متهم کرده بود که در تدارکات حمله و مسموم‌سازی سرگئی اسکریپال و دخترش در سالیزبوری با عامل اعصاب دست داشته است.

سرگئی اسکریپال، ۶۶ ساله و دخترش یولیا ۳۳ ساله در اسفندماه سال گذشته به حالت بیهوش روی یک نیمکت در شهر سالیزبوری در جنوب بریتانیا پیدا شدند. این دو هم اکنون در وضعیتی وخیم در بیمارستان بستری هستند.

سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۰۴ به همکاری با بریتانیا متهم شد و در دادگاهی غیر علنی در سال ۲۰۰۶ به ۱۳ سال زندان محکوم شد. ولی در سال ۲۰۱۰ در جریان معاوضه جاسوس های آمریکا و روسیه، سرگئی اسکریپال به عنوان پناهنده به بریتانیا رفت.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، اینترفکس و فرانسه، رادیو فردا/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG