لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

بانک جهانی: اقتصاد اوکراین به‌دلیل تهاجم روسیه ۴۵ درصد کوچک می‌شود


بانک جهانی روز یکشنبه ۲۱ فروردین اعلام کرد که به‌دلیل تهاجم نظامی روسیه، اقتصاد اوکراین در سال جاری میلادی ۴۵.۱ درصد کوچک می‌شود.

تحت تاثیر حمله نظامی روسیه بخش قابل توجهی از فعالیت‌های اقتصادی در اوکراین تعطیل شده، بخش زیادی از زیر ساخت‌های این کشور نابود شده و واردات و صادرات به شدت کاهش یافته است.

به گفته این نهاد مالی، اقتصاد روسیه نیز به‌دلیل تحریم‌های مالی و صادراتی شدید غرب وارد رکود خواهد شد و حدود ۱۰ درصد از رشد اقتصادی آن کشور کاهش خواهد یافت.

بانک جهانی در گزارش خود افزود که پیامدهای اقتصادی این جنگ برای اروپا و آسیای میانه دو برابر بحران کرونا خواهد بود. در این گزارش، علاوه بر اوکراین و روسیه، وضعیت کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی، کشورهای ناحیه بالکان و ترکیه نیز بررسی شده است.

آنا بیرده، از مدیران بانک جهانی در بخش اروپا و آسیای میانه، گفت: «ابعاد بحران بشری که تحت تاثیر این جنگ به وجود آمده سرسام‌آور است. تهاجم نظامی روسیه به اقتصاد اوکراین ضربه شدیدی زده و بخش گسترده‌ای از زیرساخت‌های این کشور را نابود کرده است».

گزارش بانک جهانی می‌افزاید که به‌دلیل نابود شدن زیرساخت‌ها نظیر جاده‌ها، راه‌آهن، پل‌ها و بنادر اوکراین احیای فعالیت‌های اقتصادی در بخش گسترده‌ای از این کشور ناممکن است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که اوکراین یکی از صادرکنندگان مهم محصولات کشاورزی نظیر گندم است ولی به‌دلیل تاثیر جنگ روی کشت و برداشت، اوکراین بخش قابل توجهی از صادرات کشاورزی را از دست خواهد داد. حدود ۹۰ درصد از محصولات غله اوکراین از طریق بنادر دریای سیاه صادر می‌شود و به‌دلیل تهاجم نظامی روسیه مسیرهای صادراتی قطع شده‌اند.

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود می‌افزاید: «جنگ روی زندگی مردم تاثیرات ویرانگری داشته و در هر دو کشور ( اوکراین و روسیه ) ضایعات اقتصادی شدیدی برجا خواهد گذاشت. این وضعیت روی اقتصاد تمامی کشورهای اروپایی، کشورهای آسیای میانه و سراسر جهان تاثیر خواهد گذاشت».

این نهاد پیش‌بینی می‌کند که بلاروس، مولداوی، قرقیزستان و تاجیکستان نیز در سال جاری میلادی دچار رکود اقتصادی خواهند شد و نرخ رشد اقتصادی در بسیاری دیگر از کشورهای منطقه در حد چشمگیری کاهش خواهد یافت.

بانک جهانی یادآوری می‌کند که فاجعه بشری بزرگترین پیامد اولیه جنگ در اوکراین است و به احتمال فراوان خروج پناهجویان اوکراینی به‌دلیل ضایعات اقتصادی جنگ تا مدت‌ها ادامه خواهد یافت و بحران بشری به طوانی‌ترین پیامد این جنگ بدل خواهد شد.

تاکنون بیش از چهار و نیم میلیون پناهجوی اوکراینی از کشور خارج شده و نیمی از آن‌ها به لهستان و سایرین به کشورهای دیگر نظیر مجارستان، رومانی و مولداوی رفته‌اند.

حدود ۶.۵ میلیون نفر دیگر در داخل اوکراین آواره شده‌اند. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که همزمان با ادامه جنگ، تعداد آوارگان و پناهجویان افزایش خواهد یافت.

گزارش بانک جهانی هشدار می‌دهد که تحت تاثیر رکود اقتصادی و افزایش شدید بهای مواد غذایی، فقر در سطح منطقه افزایش می‌یابد.

این نهاد یادآوری می‌کند که جنگ در اوکراین و پیامدهای آن در اشکال گوناگون به اقتصاد جهانی ضربه خواهد زد. تحت تاثیر جنگ و تحریم‌های شدید غرب علیه روسیه، بخشی از مسیرهای تجارت جهانی مسدود شده و هزینه حمل و نقل دریایی به شدت افزایش یافته است.

صنایع گوناگون از جمله تولید محصولات غذایی، خودروسازی، ساخت‌و‌ساز، مواد شیمیایی و حمل‌ونقل بیش از سایر صنايع از این وضعیت آسیب دیده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG