لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

روسیه: تحریم‌های غرب منجر به مسدود شدن ۳۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور شده است


یک صرافی در شهر سنت‌پترزبورگ روسیه
یک صرافی در شهر سنت‌پترزبورگ روسیه

وزیر دارایی روسیه می‌گوید تحریم‌های غرب منجر به مسدود شدن ۳۰۰ میلیارد دلار از ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی و طلای کشور شده است.

آنتون سیلوانوف روز یکشنبه ۲۲ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «ریانوستی» اعلام کرد غرب همچنین فشارها بر چین برای محدود کردن تجارت با روسیه و دسترسی به ذخایر ارزی یوان روسیه را افزایش داده است.

او توضیح نداد که ذخایر ارزی روسیه با پول ملی چین، یوان، چه میزان است، اما آمارهای بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد از زمان آغاز تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر اشغال و الحاق منطقه کریمه اوکراین به خاک کشورش در سال ۲۰۱۴، سهم یوان چین در سبد ذخایر ارزی روسیه از حدود صفر درصد به ۱۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین سهم دلار از سبد ارزی روسیه از ۴۳ درصد به ۱۶ درصد و سهم یورو و پوند روی‌هم‌رفته از ۴۹ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته است. ارزهای دیگر کشورها ۱۰ درصد و طلا ۲۰ درصد سهم را در سبد ذخایر ارزی روسیه دارد.

در پی تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند امسال، اروپا و آمریکا تحریم‌های سختی علیه نظام بانکی روسیه وضع کرده و دسترسی بانک‌های این کشور به سوئیفت را قطع کرده‌اند.

آقای سیلوانوف در ادامه گفت به نظرش همکاری روسیه با چین نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه با توجه به بسته شدن بازارهای غربی، ترقی نیز خواهد کرد.

این اظهارات در حالی است که بر اساس آمارهای گمرکی چین، سهم روسیه از تجارت خارجی این کشور تنها سه درصد است، در حالی که سهم اروپا و آمریکا از تجارت خارجی چین ۳۲ درصد است.

آقای سیلوانوف در ادامه گفته است که روسیه به رغم مسدود شدن دارایی‌های خارجی خود، به بازپرداخت بدهی‌های خارجی‌اش متعهد خواهد ماند، اما پرداخت‌ها تا زمان آزاد شدن دارایی‌های ارزی، با روبل روسیه خواهد بود.

وی اشاره‌ای به میزان بدهی‌های خارجی روسیه نکرد، اما بر اساس آمارهای موسسه مالی بین‌المللی در پاریس، روسیه ۴۷۸ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که ۴۴ درصد این بدهی‌ها طبق قرارداد، باید به دلار آمریکا بازپرداخت شود.

روبل روسیه طی سه هفته گذشته ۴۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

با استفاده از گزارش‌های ریانوستی، بانک مرکزی روسیه، موسسه مالی بین‌المللی/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG