لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

جان باختن ۱۷ ایرانی در مراسم حج امسال تأیید شد


زائران حاضر در منا در شرق مکه جایی که بیشترین اعمال حج در این مکان انجام می‌شود
زائران حاضر در منا در شرق مکه جایی که بیشترین اعمال حج در این مکان انجام می‌شود

رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که از ابتدای حج تمتع تا پایان جمعه اول تیرماه ۱۴۰۲، در مجموع ۱۷ زائر که از ایران به عربستان رفته بودند، شامل یک نفر در مدینه و ۱۶ نفر در مکه، جان خود را از دست داده‌اند.

سه تن از این افراد زن و مابقی مرد بوده‌اند که سن آنها بین ۵۱ تا ۸۷ اعلام شده و ۹ تن از جان‌باختگان در شهر مکه به خاک سپرده شدند.

این جدیدترین آماری است که روز شنبه دوم تیرماه در جلسه‌ای با حضور عبدالفتاح نواب، سرپرست حجاج ایرانی و اعضای نظارت و بازرسی بعثه بیت علی خامنه‌ای اعلام شد.

«بعثه حج» به هیات‌های نمایندگی یا ستادهای سیاسی، اجرایی و فرهنگی کشورها و شخصیت‌های مذهبی اعزام شده به حج اطلاق می‌شود.

چند روز پیشتر، رئیس جمعیت هلال احمر ایران شمار جان‌باختگان ایرانی در حج را ۱۱ نفر اعلام کرده و گفته بود برخی از این افراد در اثر گرمازدگی جان باخته‌اند.

سرپرست حجاج ایرانی روز جمعه با مسئولان مرکز پزشکی حج دیدار و وجود برخی مشکلات در عربستان را تهدید جانی برای زائران اعلام کرد.

او از جمله به ممنوعیت نصب تابلوهای راهنما برای یافتن مسیر اشاره کرد و گفت که بنابر گزارش‌ها در مسیر برگشت از رمی جمرات در روز عید اجازه نداده‌اند تابلوهای راهنما در مسیر نصب شود، یا مسیر‌ها را دور کردند و همین موجب شده تا در این مسیر چند نفر از زائران جان خود را از دست داده‌اند.

وجود مشکلات بهداشتی و پزشکی و گرمازدگی از دیگر مواردی بود که سرپرست حجاج ایرانی در این دیدار مطرح کرد.

منابع رسمی عربستان سعودی تا روز ۲۸ خردادماه مرگ دست‌کم ۵۵۰ نفر طی مراسم حج امسال در این کشور را تایید و علت اصلی آن را گرمای طاقت‌فرسا ذکر کردند.

اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌های خبری، مجموع مرگ‌و‌میر در حج امسال که توسط چندین کشور تأیید شده تا اواخر هفته گذشته به ۵۷۷ نفر رسیده است.

سال گذشته شمار جان‌باختگان مراسم حج به ۲۴۰ نفر رسید که بخش بزرگی از آن به خاطر گرمازدگی بود.

آن‌طور که عربستان سعودی اعلام کرده حدود ۱.۸ میلیون زائر در حج امسال شرکت کردند که ۱.۶ میلیون نفر از آن‌ها از خارج از عربستان در این مراسم مذهبی حاضر شده بودند.

یک مطالعهٔ تحقیقی که ماه گذشته از سوی دولت عربستان سعودی منتشر شد، نشان می‌دهد که تاثیر تغییرات اقلیمی بر این کشور، به افزایش قابل‌توجه دما منجر شده است.

دمای هوا در مکه در روز ۲۸ خرداد نزدیک به ۵۲ درجه سانتی‌گراد گزارش شده بود.

مقامات سعودی به زائران توصیه کرده‌اند در گرم‌ترین ساعات روز از چتر استفاده کنند، آب فراوان بنوشند و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG