لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

۱۲ نفر بر اثر انهدام پهپاد حوثی‌ها بر فراز فرودگاه ابها در عربستان مجروح شدند


نمایی از فرودگاه غیرنظامی ابها. این فرودگاه به دلیل نزدیکی به مرزهای یمن یکی از اهداف اصلی حملات پهپادی حوثی‌هاست
نمایی از فرودگاه غیرنظامی ابها. این فرودگاه به دلیل نزدیکی به مرزهای یمن یکی از اهداف اصلی حملات پهپادی حوثی‌هاست

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی روز پنجشنبه ۲۱ بهمن اعلام کرد که بر اثر ترکش‌های ناشی از انهدام یک پهپاد حامل مواد منفجره در آسمان فرودگاه ابها ۱۲ نفر مجروح شده‌اند.

این ائتلاف نظامی در بیانیه‌ای که توسط شبکه تلویزیونی العربیه پخش شد به غیرنظامیان ساکن صنعا، پایتخت یمن که در کنترل شورشیان حوثی است هشدار داد که طی سه روز آینده از رفتن به اماکن و نقاط نظامی پرهیز کنند.

سرتیپ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، به خبرگزاری دولتی این کشور گفت: «در نتیجه ردگیری و انهدام این پهپاد در آسمان فرودگاه ابها بخشی از ترکش‌های ناشی از انفجار به محوطه فرودگاه اصابت کرده است».

او افزود: «ابها یک فرودگاه غیرنظامی است و براساس مقررات بین‌المللی جزو نقاطی محسوب می‌شود که حمله به آن ممنوع و حملات شورشیان حوثی به این فرودگاه مصادق جنایات جنگی است».

همزمان سخنگوی نظامی شورشیان حوثی گفت این گروه با دو پهپاد «قاصف ۲» به اهداف نظامی در فرودگاه شهر ابها حمله کرده است. او در توئیتی نوشت: «فرودگاه ابها که برای حملات هوایی علیه یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد هدف قرار گرفته است».

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در بیانیه خود افزود در پی کنترل ایمنی که پس از وقوع این حملات انجام شد پروازها در فرودگاه ابها به حالت عادی بازگشته است.

به گزارش رسانه‌های دولتی عربستان، در این حادثه دو شهروند سعودی و چند شهروند بنگلادش، نپال، هند، سریلانکا و فیلیپین مجروح شده‌اند.

فرودگاه شهر ابها به دلیل نزدیکی به مرزهای یمن یکی از اهداف اصلی حملات پهپادی حوثی‌هاست. اکثر حملات موشکی و پهپادی شورشیان حوثی توسط دفاع ضد هوایی عربستان رهگیری شده و در آسمان منفجر می‌شوند.

خبرگزاری دولتی عربستان در توئیتی نوشت: «نیروهای مسلح پادشاهی عربستان سعودی پهپادی را که به سوی فرودگاه بین‌المللی ابها شلیک شده بود منهدم کرده‌اند. ما در برابر هرگونه تهدیدی علیه فرودگاه‌های غیرنظامی و مسافران به شدت واکنش نشان خواهیم داد».

شهر ابها در مناطق کوهستانی جنوب غربی عربستان سعودی واقع شده و به خصوص در فصل تابستان یکی از مقاصد گردشگری برای گریز از گرمای شدید در سایر نقاط کشور است.

ابها و سایر شهرهای عربستان سعودی در نزدیکی مرز یمن اهداف حملات مکرر شورشیان حوثی هستند. اکثر پهپادها و موشک‌هایی که توسط حوثی‌ها شلیک می‌شوند قبل از اصابت به هدف در آسمان رهگیری و منهدم می‌شوند.

ولی در اواخر ماه دسامبر در حمله مشابهی به جیزان واقع در ساحل دریای سرخ دو نفر کشته و هفت نفر مجروح شدند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در ماه دسامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که شورشیان حوثی طی هفت سال گذشته بیش از ۴۰۰ موشک بالستیک و بیش از ۸۵۰ پهپاد به خاک این کشور شلیک کرده‌اند و در این حملات در مجموع ۵۹ غیرنظامی کشته شده‌اند.

در ماه ژانویه و در پی حملات پهپادی و موشکی بی‌سابقه حوثی‌ها به اهدافی در خاک امارات متحده عربی، این کشور که عضو ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی است اعلام کرد چندین سامانه شلیک موشک شورشیان حوثی را در حملات هوایی نابود کرده است.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۹۴ در حمایت از دولت رسمی یمن و برای مقابله با شورشیان حوثی که از سوی ایران حمایت می‌شوند وارد جنگ یمن شد.

ارزیابی‌های سازمان ملل و سایر نهادهای بشردوست نشان می‌دهد که در طول جنگ یمن صدها هزار نفر بر اثر حملات نظامی مستقیم و یا پیامدهای این جنگ از جمله قحطی، گرسنگی و بیماری جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر نیز آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG