لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

ابراز تردید وزیر علوم درباره بررسی مجدد پرونده دانشجویان و اساتید اخراجی


ادامهٔ تعلیق و اخراج دانشجویان در هفته‌های گذشته در حالی صورت می‌گیرد که مسعود پزشکیان وعده بازگشت آن‌ها به دانشگاه را داده بود
ادامهٔ تعلیق و اخراج دانشجویان در هفته‌های گذشته در حالی صورت می‌گیرد که مسعود پزشکیان وعده بازگشت آن‌ها به دانشگاه را داده بود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید بازگشت دانشجویان و اساتید بازداشت‌شده یا دارای پرونده قضائی بر عهده کارگروه قوهٔ قضائیه است.

حسین سیمایی صراف شنبه ۲۴ شهریور با بیان اینکه در این مورد «ما دخالتی نمی‌توانیم داشته باشیم»، به خبرنگاران گفت تفاهم خوبی با قوه قضائیه داریم که در خصوص پرونده‌‌های دانشجویی و اعضای هیئت علمی «در کارگروهی نظرات ما را هم بشنوند».

با این حال آقای سیمایی صراف در ادامه گفت: «من مطمئن نیستم قوهٔ قضائیه مجدد پرونده‌ها را بررسی کند.»

وزیر علوم دولت مسعود پزشکیان همچنین بدون ذکر جزئیات تعداد و نام اساتید مدعی شد برخی از اساتیدی که در دورهٔ ابراهیم رئیسی تعلیق یا اخراج شده‌اند به دانشگاه بازگشته‌اند.

او در واکنش به احکام تعلیق چندین دانشجو در هفته‌های گذشته در دانشگاه‌های تبریز، تربیت مدرس و تهران گفت: «این افراد مجدد می‌توانند شکایت کنند.»

عدم بازگشت دانشجویان و اساتید به دانشگاه‌ها و تعلیق و اخراج دانشجویان در هفته‌های گذشته در حالی ادامه دارد که مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، هشتم شهریور در یک سخنرانی خواستار بازگشت تمام دانشجویان و اساتید معترض اخراج شده از دانشگاه‌ها شد.

آقای پزشکیان از وزرای مربوطه خواست: «همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه لغو قرارداد کرده یا اخراج کرده است را بازنگری کنند و دانشجویان را برگردانند.»

حال وزیر علوم در دولت مسعود پزشکیان توپ را به زمین قوه قضاییه زیر نظر غلامحسین محسنی اژه‌ای انداخته و همه چیز را به «قولی» منوط کرده که به او داده‌اند: «به ما این قول را داده‌اند که در یک کارگروهی پرونده‌ها دوباره مطرح بشود.»

چند روز پس از اظهارات مسعود پزشکیان دربارهٔ بازنگری در پرونده استادان اخراجی، وزیر علوم نیز اعلام کرد که پرونده استخدام‌های اخیر در دانشگاه‌های کشور بار دیگر بررسی می‌شود.

در همین حال سایت انتخاب به نقل از یکی از اساتید سابق دانشگاه فردوسی مشهد اعلام کرد که در سه سال گذشته دست‌کم «۲۵ استاد ممتاز و منتقد» از این دانشگاه اخراج شده‌اند.

آرش بیدالله خانی با بیان اینکه جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس جمهور سابق، «نقش کلیدی» در این زمینه داشته، ‌گفت دانشگاه فردوسی مشهد برای پر کردن جای خالی اساتید اخراجی به جذب استاد از دانشگاه امام صادق روی آورده است.

او در ادامه به انتخاب گفت: «پرونده اساتید منتقد را پیش جملیه علم‌الهدی می‌بردند» و او و نزدیکانش «به خود اجازه می‌دادند از صدر تا ذیل دانشگاه را نظارت کنند».

در دوران اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دانشجویان معترض متعددی از دانشگاه‌های ایران اخراج و تعلیق شدند و بسیاری از آن‌ها با پرونده‌‌های انضباطی، امنیتی و قضائی روبه‌رو شدند.

در آستانه دومین سالگرد آغاز این اعتراضات اما گزارشات از ادامه روند سرکوب دانشجویان معترض از سوی نهادهای امنیتی و مسئولان دانشگاه‌ها حکایت دارد.

روزنامه اعتماد شهریورماه سال گذشته در گزارشی فهرستی از ۵۲ استاد اخراج‌شده از دانشگاه‌های ایران را منتشر کرد که نشان می‌داد موج اخیر اخراج استادان دانشگاه از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ آغاز شده است.

با استفاده از گزارش‌های مهر، انتخاب و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG