لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۲

سوریه؛ گزارش‌ها در مورد «حملات شیمیایی» تازه در غوطه شرقی


نیروهای دولتی سوریه در اطراف دوما؛ ۱۸ فروردین
نیروهای دولتی سوریه در اطراف دوما؛ ۱۸ فروردین

در پی انتشار گزارش‌های تازه از سوی شورشیان سوری، در مورد «حملات شیمیایی مرگبار» در غوطه شرقی، وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی عمیق گفته در صورت اثبات گزارش‌ها، جامعه جهانی باید به آن واکنش نشان دهد. رسانه‌های دولتی سوریه نقش دمشق در این حملات را رد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک گروه شورشی سوری در آخرین منطقه باقی‌مانده در کنترل شورشیان در غوطه شرقی، می‌گوید نیروهای دولتی دست به انجام حملات شیمیایی به غیرنظامیان زده‌اند.

بنا بر گزارش‌های مختلف شماری بین دست‌کم ۴۱ تا ۱۵۰ نفر در جریان حملات کشته شده‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای که ۱۸ فروردین ماه منتشر کرده می‌گوید در حال رصد و ارزیابی این گزارش‌ها است و انتشار آن‌ها موجب «نگرانی زیادی» است: «بر سر این‌که حکومت سوریه سابقه استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم خود را دارد، اختلاف نظری وجود ندارد».

به گفته وزارت خارجه آمریکا «در نهایت مسئولیت این حملات خشونت‌بار با سلاح‌های شیمیایی علیه مردم سوریه، بر عهده روسیه است».

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز گفته این گزارش‌ها «وحشتناک» است و چنان‌چه وقوع حملات ثابت شود، «جامعه بین‌المللی باید فورا به آن واکنش نشان دهد».

همزمان گروهی به نام «جامعه پزشکی سوری-آمریکایی»، یک گروه امدادرسانی و پزشکی که در آمریکا مستقر است، می‌گوید «حملات شیمیایی» تازه جان دست‌کم ۴۱ نفر را گرفته‌است.

رئیس «جامعه پزشکی سوری-آمریکایی» به رویترز گفته حمله‌ای با گاز کلر به یک بیمارستان در دوما، غوطه شرقی، رخ داده و حمله دیگری نیز با استفاده از «عامل‌های شیمیایی مختلف» به یک ساختمان دیگر انجام شده‌است.

نیروهای موسوم به دفاع مدنی در توئیتر خود شمار قربانیان را ۱۵۰ نفر برآورد کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به‌تنهایی نمی‌تواند درستی این گزارش‌ها را تائید کند.

رسانه‌های دولتی سوری نقش حکومت مرکزی آن کشور در انجام «حملات شیمیایی» را رد کرده‌اند. خبرگزاری دولتی سوریه می‌گوید گروه «جیش‌الاسلام»، که کنترل دوما را در دست دارد، «دست به انتشار خبرهای جعلی در مورد حملات شیمیایی می‌زند» تا پیشروی نیروهای دولتی در منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

طی هفته‌های گذشته نیروهای دولتی سوریه اکثر مناطق غوطه شرقی را به کنترل خود درآورده‌اند و بر محاصره دوما، واپسین شهر عمده در این منطقه نیز افزوده‌اند. توافق‌هایی با وساطت روسیه، تا روز ۱۶ فروردین به خروج هزاران نفر انجامید، اما بن‌بست در مذاکرات در حال حاضر جلوی انتقال بقیه مردم را گرفته‌است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در پایان اسفند ماه به دولت سوریه هشدار داده بود از سلاح شیمیایی در جنگ داخلی استفاده نکند و افزوده بود دولت آمریکا موضع خود را در این مورد اعلام کرده و کاربرد گاز شمیایی «بسیار نابخردانه» خواهد بود.

بنا بر گزارش‌ها بیش از ۱۶۰۰ غیرنظامی در هفته‌های گذشته و در پی پیشروی‌های نیروهای دولتی سوریه در غوطه شرقی جان خود را از دست داده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، رادیو فردا|ت.ت|
XS
SM
MD
LG