لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

«بیش از ۳۴۰ هزار نفر » در جنگ داخلی سوریه کشته شده اند


 یکی از مناطق تحت کنترل مخالفان در نزدیکی دمشق (عکس از آرشیو)
یکی از مناطق تحت کنترل مخالفان در نزدیکی دمشق (عکس از آرشیو)

دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه سوم آذرماه اعلام کرده است که از زمان آغاز ناآرامی ها و جنگ داخلی در سوریه تاکنون بیش از ۳۴۰ هزار نفر کشته شده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می گوید، براساس آمار که این نهاد تهیه کرده است از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ تا کنون۳۴۳ هزار و ۵۱۱ نفر در سوریه کشته شده اند که۱۰۲ هزار نفر از این کشته شدگان غیر نظامی بوده اند.

براساس آمار دیده بان حقوق بشر سوریه در جنگ داخلی سوریه در حدود ۱۹ هزار کودک و ۱۲ هزار زن کشته شده اند.

این گزارش می افزاید، ۱۱۹ هزار نفر از این کشته شدگان از نیروهای دولتی سوریه بوده اند، از جمله ۶۲ هزارنفر ازنیروی ارتش سوریه طی این مدت کشته شده اند. طبق این گزارش یک هزار و ۵۵۶ نیروی حزب الله لبنان نیز در این مدت کشته شده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، در این مدت همچنین ۵۹ هزار پیکارجوی گروه های مخالف حکومت بشار اسد از جمله نیروهای کرد سوریه کشته شده اند.

این گزارش آمار تلفات گروه های افراطی و جهادی در سوریه را ۶۲ هزار نفر اعلام کرده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، در چهار ماه گذشته دست کم ۱۲ هزار نفر در سراسر سوریه کشته شده اند.

خبرگزاری فرانسه می گوید، «مناطق کاهش تنش» که از بهار سال جاری در بخش هایی از سوریه اجرا می شود باعث کاهش درگیری در این مناطق شده است.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه می گوید، هرچند مناطق کاهش تنش باعث کم شدن میزان تلفات غیر نظامیان در این مناطق شده است، اما نبرد علیه گروه حکومت اسلامی، داعش باعث شده میزان تلفات غیر نظامیان طی این مدت به طورکلی و در سراسر سوریه کاهشی نداشته باشد.

هرچند دیده بان حقوق بشر شمار تلفات نیروهای ایرانی در جنگ داخلی سوریه را اعلام نکرده است، اما سال گذشته رییس بنیاد شهید شمار کشته شدگان نیروهای ایرانی در سوریه را بیش از هزار نفر اعلام کرده بود.

روسیه و ایران در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می کنند.

جنگ داخلی سوریه همچنین باعث آواره شدن میلیون ها نفر در این کشور شده است.

XS
SM
MD
LG