لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

تاجیکستان از شهروندان خود خواست از سفر به روسیه خودداری کنند


ساختمان سفارت تاجیکستان در مسکو
ساختمان سفارت تاجیکستان در مسکو

سفارت تاجیکستان در مسکو با اشاره به تشدید تدابیر امنیتی و افزایش بررسی اسناد توسط مرزبانان روس، از شهروندان خود خواست تا اطلاع ثانوی از سفر به روسیه خودداری کنند.

این هشدار روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریور در بیانیه‌ای صادر شده و سفارت تاجیکستان در روسیه در پیامی گزارش داده است که کنترل‌های شدیدی در گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های روسیه اعمال شده است و «بنابراین به شهروندان تاجیکستان توصیه می‌شود به روسیه نیایند.»

دفتر نمایندگی تاجیکستان در روسیه جزئیات بیشتری ارائه نکرده، اما در چند ماه گذشته روسیه هزاران شهروند تاجیکستان را منع ورود یا از روسیه اخراج کرده است.

وزارت کار و اشتغال تاجیکستان اعلام کرده است که در شش ماه گذشته بیش از ۱۷ هزار شهروند تاجیکستان از روسیه اخراج شده‌اند.

به گزارش بخش تاجیکی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، مهاجران تاجیک در روسیه می‌گویند که وضعیت این کشور روز به روز برای شهروندان تاجیک سخت‌تر می‌شود. به گفته این مهاجران، پلیس روسیه با «احساسات ملی‌گرایی و نژادپرستی» با آنها برخورد می‌کند و هرکس را که بخواهد از کشور بیرون می‌کند.

پلیس روسیه هر روز از دستگیری و اخراج مهاجران «غیرقانونی» خبر می‌دهد.

هفته گذشته نیز وزارت خارجه قرقیزستان بیانیهٔ مشابهی را برای شهروندان خود با ذکر دلایل مشابه منتشر کرده بود.

پس از حمله مرگبار در مرکز تفریحی «کروکوس» در نزدیکی مسکو در ماه مارس که بیش از ۱۴۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، کارگران مهاجر و گردشگران آسیای مرکزی، با نظارت بیشتر مقامات روس مواجه شده‌اند.

روسیه پس از حملهٔ یادشده، ۱۲ مظنون را بازداشت کرد و گفت که بیشتر آنها اهل تاجیکستان بودند.

سوم شهریورماه سال جاری خورشیدی نیز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی روسیه، چهار زندانی که خود را از اعضای داعش معرفی کرده و اقدام به گروگان‌گیری و قتل چهار نفر در زندانی در جنوب غربی این کشور کرده بودند، از پای درآوردند.

ویدئویی از این چهار زندانی گروگان‌گیر منتشر شده بود که چاقوبه‌دست کنار اجساد ماموران زندان ایستاده‌اند و خود را از اعضای گروه داعش معرفی می‌کنند.

یک کانال تلگرامی منطقه این چهار زندانی را دو تبعه ازبکستان و دو تبعه تاجیکستان معرفی کرده بود.

روسیه که نهادهای نظامی و امنیتی آن به شدت درگیر جنگ علیه اوکراین هستند، پس از آن نیز شاهد حملات شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بوده است.

تاجیکستان به عنوان کشوری در آسیای مرکزی که با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است، مدت‌ها است که شاهد مهاجرت بزرگی از شهروندان خود به روسیه در جستجوی کار بوده است.

بر اساس برآوردهای مختلف، حدود یک میلیون مهاجر تاجیک در روسیه زندگی و کار می‌کنند.

به گزارش بخش تاجیکی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، اکثر مهاجران می‌گویند که پس از حمله به «کروکوس» فشارها به حدی رسیده است که زندگی و کار در روسیه «غیرقابل تحمل» شده است.

در ماه آوریل سال جاری نیز وزارت امور خارجه تاجیکستان از ساکنان این کشور خواسته بود تا در صورت عدم نیاز، به‌طور موقت از سفر به روسیه خودداری کنند.

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا؛ ب.ب/پ.پ
XS
SM
MD
LG