لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

شرکت کنترل هوای شهر تهران: هوای پایتخت نسبت به پارسال آلوده‌تر شده است


شرکت کنترل هوای شهر تهران با انتشار آمار جدیدی، وضعیت هوای پایتخت را از ابتدای سال جاری خورشیدی نسبت به پارسال «آلوده‌تر» اعلام کرد.

این گزارش می‌گوید هوای پایتخت در ۱۵۴ روز گذشته از سال (تا ۳۰ مرداد)، ۳۳ درصد آلوده بوده است، در حالی که در سال گذشته ۲۵ درصد آلوده بود.

وضعیت هوای سه نقطه از تهران در روز چهارشنبه ۳۱ مرداد نیز «قرمز» اعلام شده و بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در حال حاضر شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد ۱۰۹ قرار دارد و کیفیت هوا کماکان برای گروه‌های حساس ناسالم است.

شرکت کنترل هوای شهر تهران فعالیت چشمه‌های تولید گرد و خاک و افزایش بی‌سابقه دما از اوایل مردادماه را از جمله عوامل تشدید آلودگی هوای تهران دانسته است.

این ادعا در حالی است که آمارهای رسمی وزارت نفت که اخیرا به‌دست رادیو فردا رسید، نشان می‌دهد دولت ایران حجم افزودنی‌های غیراستاندارد به بنزین را برای جبران کسری سوخت به شدت افزایش داده است.

آمارهای این گزارش محرمانه وزارت نفت نشان می‌دهد پارسال در حالی که رشد مصرف بنزین کشور ۱۰.۵ درصد بود، تولید بنزین پالایشگاه‌ها تنها ۱.۵ درصد رشد داشته و این وضعیت در ابتدای بهار امسال بدتر شده است؛ به‌طوری که تولید روزانه بنزین پایه پالایشگاه‌ها در فروردین امسال ۹۳ میلیون لیتر و مصرف بنزین ۱۱۸ میلیون لیتر بود.

دولت در فروردین امسال ۲۵ میلیون لیتر انواع افزودنی یا بنزین تولید واحدهای پتروشیمی را به بنزین پایه پالایشگاه‌ها اضافه کرده تا جلوی کسری بنزین را بگیرد؛ در حالی که برای نمونه، میزان افزودنی‌ها به بنزین در سال گذشته ۱۵ میلیون لیتر و در سال ۱۳۹۷ تنها پنج میلیون لیتر بود.

علت چنین جهش چشمگیری در رشد ترکیب مواد افزودنی به بنزین، افت چهار میلیون لیتری تولید روزانه بنزین پالایشگاه‌های کشور در ابتدای سال جاری و ادامه رشد مصرف داخلی بنزین بوده است.

دقیقا مشخص نیست وضعیت تولید بنزین پایه، حجم مواد افزودنی غیراستاندارد (شامل مواد شیمیایی، پتروشیمی، ام‌تی‌بی‌ای و غیره) و میزان مصرف بنزین در تابستان امسال چگونه بوده است.

از طرفی، خودروسازان داخلی در سال گذشته ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو تولید و راهی بازار داخلی کرده‌اند. به غیر از کیفیت و ایمنی پایین، مصرف سوخت خودروهای تولید داخل ایران نیز بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی بوده و این خود عاملی بر رشد مصرف سوخت و آلودگی بیشتر هوا است.

ایران همچنین با کسری فزاینده گاز مواجه است و هر سال حجم مصرف سوخت‌های آلاینده مازوت و گازوئیل را به خاطر کمبود گاز افزایش می‌دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پارسال با انتقاد از «کتمان مازوت‌سوزی» در نیروگاه‌ها از طرف دولت، اعلام کرده بود در سال ۱۴۰۰ تعداد مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران شش هزار و ۳۹۸ نفر بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG