لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

کشف دروازهٔ بزرگ شهر تخت جمشید


عکسی که از دروازهٔ کشف‌شدهٔ شهر باستانی تخت جمشید منتشر شده
عکسی که از دروازهٔ کشف‌شدهٔ شهر باستانی تخت جمشید منتشر شده

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید می‌گوید پس از ۱۲ سال کاوش مشترک دانشگاه شیراز و دانشگاه بلونیای ایتالیا بقایای دروازه ۱۲ متری شهر تخت جمشید کشف شده است.

علیرضا عسکری چاوردی که یکی از سرپرستان گروه کاوش تخت جمشید (پارسه) است در در این باره گفت: «در این پروژه باستان‌شناسی مشترک، ویرانه‌های شهر پارسه که امروز در این اراضی کشاورزی می‌شود را شناسایی کردیم و در جایی خیلی مهم که برای ما قابل پیش‌بینی نبود دروازه شهر شناسایی شد.»

آقای عسکری چاوردی گفت: «دروازه شهر پارسه در حدود ۳۰ در ۴۰ متر پهنا و درازا و ۱۲ متر ارتفاع داشته است.»

او در ادامه با بیان اینکه در این کاوش‌ها «تعداد زیادی محوطه باستانی شامل ساختمان‌های دوره‌های هخامنشی» کشف شده گفت: «همواره بر حریم درجه یک تخت جمشید و ضرورت حفاظت از آن تأکید کرده‌ایم.»

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در حالی بر ضرورت حفاظت از حریم این اثر تاریخی تأکید می‌کند که در روزهای گذشته اخبار زیادی مبنی بر آسیب و تعرض به حریم این محوطه ایران باستان منتشر شده است.

در همین زمینه مریم دهقانی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، روز پنج‌شنبه اعلام کرد به فاصله «۳۰۰ یا ۵۰۰ متر از تخت جمشید و ۱۰ متر از نقش رستم» فرونشست رخ داده و این «زنگ خطری» برای استان فارس است.

خانم دهقانی گفت: «شکاف‌های عظیمی که به واسطهٔ فرونشست رخ داده است کاملا قابل مشاهده هستند.»

او در ادامه با بیان اینکه کشاورزی در دشت مرودشت عامل اصلی این فرونشست‌ها است، اعلام کرد بارها به مسئولان هشدار داده است که برداشت آب را کنترل کنند و چاه‌های غیرمجاز را ببندند.

در همین حال خبرگزاری ایلنا هفتم مهر در گزارشی نوشت اسنادی در اختیار دارد که نشان می‌دهد پایگاه جهانی میراث فرهنگی سه روز پیش به دلیل آثار تخریبی معدن‌کاوی در نزدیکی محوطه میراث جهانی تخت جمشید از شهرداری مرودشت شکایت کرده است.

این در حالی است که پیش از این یگان حفاظت این میراث جهانی اعلام کرده بود از عملیات معدن‌کاوی اطراف تخت جمشید جلوگیری کرده است.

پیش از این حکم قضایی مبنی بر ممنوعیت فعالیت معدن متعلق به شهرداری مرودشت نیز صادر شده بود. در حکم قوه ‌قضائیه آمده است: «تمامی ابزارآلات و ادوات معدن‌کاوی در حریم درجه دو تخت جمشید باید از این محدوده جمع‌آوری شوند.»

با وجود این که تاکنون ۶۵ هکتار از حریم درجه دو تخت جمشید با فعالیت معدنی شهرداری مرودشت تخریب شده است، گزارش‌ها نشان می‌دهد معدن‌کاوی‌های اطراف تخت‌جمشید هنوز ادامه دارد.

رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش گفته بود: «با توجه به اخبار منتشر شده از آسیب‌های وارد شده به تخت جمشید، برای بررسی آسیب‌ها به تخت جمشید سفر خواهم کرد تا اقدامات لازم برای حفاظت از کوه رحمت را انجام دهیم.»

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایلنا و رادیو فردا؛ پ.م/ پ.پ
XS
SM
MD
LG