لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

تیم والز، معاون کامالا هریس، کیست؛ حامی برجام و مخالف حماس


تیم والز از سال ۲۰۱۸ فرماندار ایالت مینه‌سوتا بوده است
تیم والز از سال ۲۰۱۸ فرماندار ایالت مینه‌سوتا بوده است

نه تنها در جهان که حتی در خود آمریکا هم تا چند هفته پیش کمتر کسی تیم والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا را می‌شناخت، اما او در طول چند هفته به ستاره درخشان حزب دموکرات تبدیل شده و حالا قرار است به عنوان یار انتخاباتی کامالا هریس او را همراهی کند.

اما تیم والز که از سوی نامزد حزب دموکرات به عنوان کانیدای معاون رئیس‌جمهور در انتخابات آبان‌ماه معرفی شده است، کیست؟ چه پیشینه‌ای دارد، نگاهش به ایران و خاورمیانه چیست و چه سوابقی از خود بر جای گذاشته است؟

معلم سابق، نظامی پیشین

تیم والز، ۶۰ سال قبل در روستایی در نبراسکا به دنیا آمد. او در دانشگاه علوم اجتماعی خوانده و به مدت ۲۴ سال هم در گارد ملی ارتش ایالات متحده فعالیت کرده است. والز اما یک معلم پیشین مدرسه هم بوده است. او در دبیرستان مطالعات اجتماعی تدریس کرده و تا پیش از ورود به سیاست در همین عرصه حضور داشت.

او همسرش گوین والز را در همان زمان ملاقات و با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج حالا دو فرزند دارند.

ورود به سیاست

والز در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت تغییری بزرگ در زندگی خود ایجاد کند. او از ایالت مینه‌سوتا برای انتخابات کنگره نامزد شد و رقیب قدرتمند خود، نماینده جمهوری‌خواه گیل گاتنکت، را که برای شش دوره عضو کنگره بود، شکست داد.

او در آن سال از خشم‌ رأی‌دهندگان درباره سیاست‌های جرج بوش پسر و جنگ عراق استفاده کرد و توانست مقابل نماینده جمهوری‌خواه که حامی آن سیاست‌ها بود، به پیروزی برسد.

والز پس از آن برای ۱۲ سال در کنگره باقی ماند و همواره از حقوق کهنه‌سربازان حمایت کرد. او به تدریج موفق شد روابط خود را در حزب دموکرات گسترده‌تر کند.

با بهره‌گیری از همان عملکرد، والز در سال ۲۰۱۸ توانست در انتخابات فرمانداری مینه‌سوتا با شعار «یک مینه‌سوتا» پیروز شود.

سیاست‌های مترقی

تیم والز از زمان حضور در فرمانداری مینه‌سوتا اقدامات پررنگ و قابل توجه زیادی انجام داده است. او همان‌طور که وعده داده بود، تلاش کرد از حقوق کارگران و تعیین حداقل دستمزد ۱۵ دلاری برای آنها دفاع کند. والز همچنین مدافع حق سقط جنین بوده و شرایط ویژه‌ای برای مرخصی پزشکی با حقوق برای کارمندان تعیین کرده است.

او با همین سیاست‌ها در سال ۲۰۲۲ موفق شد برای دور دوم در انتخابات فرمانداری ایالت مینه‌سوتا پیروز شود.

آقای فرماندار تقریباً تمام محدودیت‌های ایالتی سقط جنین را که در گذشته توسط جمهوری‌خواهان وضع شده بود، حذف کرد، استفاده تفریحی ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرد و مراقبت و حمایت از جوانان تراجنسیتی را افزایش داد.

او همچنین خواستار اعمال قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای استفاده از اسلحه است تا بتوان از خشونت‌های خونین جلوگیری کرد.

حملات به ترامپ و ونس

در جریان آخرین سفر دونالد ترامپ به ایالت مینه‌سوتا، والز او و جی.دی ونس را «آدم‌های عجیب و غریب» توصیف کرده بود؛ عبارتی که بسیار مورد استقبال دموکرات‌ها قرار گرفت و کمپین انتخاباتی هریس از این توصیف برای حمله به رقیب استفاده می‌شود.

ترامپ پیشتر یک بار در جریان یک سخنرانی خود در ماه مه برای جمهوری‌خواهان مینه‌سوتا گفته بود: «من شهر شما را نجات دادم. اگر من را به عنوان رئيس جمهوری نداشتید امروز مینیاپولیس را نداشتید.»

اشاره‌ای که به ماجرای اعتراضات گسترده بعد از کشته شدن جورج فلوید مربوط می‌شود. پس از فتل فلوید توسط یک افسر پلیس در مینیاپولیس، جمهوری‌خواهان آقای والز را به دلیل مدیریت وی در کنترل آتش‌سوزی‌ها، اعتراضات و شورش‌های بعد از آن بسیار مورد انتقاد قرار دادند.

حامی برجام

والز از توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» حمایت کرده و آن‌ را «بهترین فرصت در سال‌های اخیر برای توقف برنامه هسته‌ای ایران» خوانده بود.

او همچنین گفته بود برجام امکان انجام بازرسی‌های سخت‌گیرانه بر برنامه هسته‌ای ایران را فراهم می‌سازد و در صورتی که تهران تعهدات خود را نقض کند، این حق برای آمریکا وجود خواهد داشت تا بار دیگر تحریم‌های اقتصادی سخت‌گیرانه را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند.

موافق ایده دو کشوری برای فلسطین و اسرائيل

والز از دیرباز از حامیان اسرائيل بوده و حمله روز ۱۵ مهر گروه افراطی حماس را غیرقابل تحمل توصیف کرده بود. در عین حال او تأکید دارد که ایالات متحده باید به دو طرف برای اجرای راه حل دو دولت فشار بیاورد و اطمینان حاصل کند که کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌رسد.

والز در سال ۲۰۰۹ در سفر به اسرائيل با نتانیاهو دیدار کرده و در آنجا گفته بود که تعداد فزاینده شهرک‌های یهودی در کرانه باختری، چشم‌انداز صلح را مختل می‌کند.

معاون کامالا هریس همچنین در ماه مارس در گفتگویی با رادیو مینه‌سوتا خواستار برقراری آتش‌بس در نوار غزه شده بود: «من قطعاً خواستار آتش‌بس هستم. این باید یک آتش‌بس کارساز باشد. من خواستار پایان این مکث‌های بشردوستانه هستم و نمی‌خواهم آتش بس یک هفته‌ای یا چیزی شبیه به آن داشته باشیم؛ ما به یک راه حل دائمی برای این مسئله نیاز داریم.»

او در عین حال مخالف حماس است و بعد از سفر جو بایدن به اسرائيل در ماه اکتبر در حساب خود در شبکه ایکس ضمن تشکر از رئيس جمهور آمریکا چنین نوشته بود: «اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها حماس نیستند و این گروه نماینده فلسطین نیست. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تروریست‌هایی مانند حماس پیروز شوند.»

ایالات متحده و اروپا حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده‌اند.

والز همچنین در ماه آوریل درباره «احساس ناامنی دانشجویان یهودی در تظاهرات حامیان فلسطین» چنین گفته بود: «دانشجویان باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند اما در عین حال دانشجویان یهودی هم باید بتوانند احساس امنیت کنند. من فکر می‌کنم وقتی دانش‌آموزان یهودی به ما می‌گویند که در این مورد احساس ناامنی می‌کنند، ما باید آنها را باور کنیم و من آنها را باور می‌کنم.»

با توجه به مواضع والز در ماه‌های اخیر درباره آنچه در غزه می‌گذرد، انتظار می‌رود آمریکایی‌های عرب تبار و همچنین دموکرات‌های منتقد سیاست‌های جو بایدن در قبال اسرائيل و فلسطین بار دیگر به رأی‌دادن به نامزد حزب دموکرات متمایل شوند.

XS
SM
MD
LG