لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

انتقاد شدید دونالد ترامپ از تلاش‌های جان کری برای حفظ توافق اتمی ایران


دونالد ترامپ، جان کری را متهم کرده که «افتضاح» برجام را رقم زده است.
دونالد ترامپ، جان کری را متهم کرده که «افتضاح» برجام را رقم زده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت در توئیتی از جان کری، وزیر خارجه سابق ایالات متحده که گزارش شده مشغول رایزنی برای حفظ توافق اتمی با ایران است، به شدت انتقاد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در پیام خود نوشته است:‌‌ «ایالات متحده نیازی به تلاش‌های احیانا غیرقانونی دیپلماسی در سایه جان کری، آن هم در معامله اتمی بسیار بد مورد مذاکره با ایران ندارد. او کسی است که این افتضاح را رقم زد».

روزنامه «بوستون گلوب» جمعه هفته پیش گزارش داد جان کری، که از طرف‌های اصلی مذاکرات اتمی با ایران در دولت باراک اوباما بود، به طور خصوصی مشغول رایزنی با مقامات رسمی خارجی است تا استراتژی حفظ آمریکا در برجام را بررسی کنند.

دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ منتقد دو آتشه این توافق بوده و هنوز اصرار دارد که این «توافقی بسیار بد» است. وی تا روز ۲۲ اردیبهشت به متحدان اروپایی آمریکا فرصت داده تا دست به اصلاحاتی در برجام بزنند و در غیر این‌صورت تعلیق تحریم‌های ایران بر اساس برجام را تمدید نمی‌کند.

چهار شرط رئیس‌جمهوری آمریکا برای ماندن در برجام، «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تأسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای، تضمین به نزدیک نشدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران هستند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته که واکنش جمهوری اسلامی به خروج احتمالی آمریکا از برجام برای ایالات متحده «اصلاً خوشایند نخواهد بود».

گزارش شده که جان کری همچنین با محمد جواد ظریف دیدار کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه با تأیید گزارش‌ها درباره دیدار آقای ظریف با جان کری گفت که «آمریکا را فقط دولت ترامپ نمی‌دانیم بلکه بسیاری از افراد دیگر هم بر روند تصمیم‌گذاری‌ها اثرگذار هستند».

مقام‌های اروپایی در تلاش هستند که دونالد ترامپ را به حفظ برجام راضی کنند. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، طی دو هفته گذشته در این زمینه رو در رو با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو کردند. ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز تلفنی با آقای ترامپ گفت‌وگو کرده است.

سر کیم داروک، سفیر بریتانیا در ایالات متحده، روز یکشنبه در برنامه «فیس د نیشن» شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا گفت نخست‌وزیر بریتانیا معتقد است که برجام توافقی «عالی» نیست ولی توافقی خوب محسوب می‌شود.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، صفحه توئیتر دونالد ترامپ، شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، رادیو فردا/ ک.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG