لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۷

تهدید ترامپ به وتو کردن بسته حمایتی ۹۰۰ میلیارد دلاری کنگره


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه دوم دی‌ماه ضمن انتقاد شدید از بسته ۸۹۲ میلیارد دلاری کمک‌های مالی برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا مصوب کنگره، تهدید کرد که آن را وتو خواهد کرد.

دونالد ترامپ در یک سخنرانی ویدئویی که از حساب کاربری توییتر خود منتشر کرد، گفته است که در طرح مصوبه کنگره مقدار زیادی پول به کشورهای خارجی اختصاص داده شده و میزانی که به شهروندان آمریکایی داده می شود٬ کافی نیست.

طبق این مصوبه قرار است به هر نفر ۶۰۰ دلار پرداخت شود، اما دونالد ترامپ از کنگره خواسته است به جای این مبلغ دو هزار دلار یا چهار هزار دلار به هر نفر پرداخت شود.

رئیس جمهوری آمریکا گفته است، من از کنگره می‌خواهم که بندهای اتلاف (منابع) و غیرضروری این مصوبه را حذف کند و طرح مناسبی برای من ارسال كند.

بسته مشوق مالی کنگره٬ بخشی از بودجهٔ ۱/۴ تریلیون دلاری است که منابع بودجه دولت فدرال را تا سپتامبر ۲۰۲۱ تامین می‌کند. این طرح پس از رایزنی‌های طولانی رهبران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره نهایی شده است.

رویترز می‌گوید، در صورتی که دونالد ترامپ این طرح را رد کند٬ احتمالا دارد دولت فدرال تعطیل شود.

دونالد ترامپ در این ویدئو گفته است، طرحی که آنها قرار است برای من بفرستند، تفاوتی بسیاری با آنچه که پیش‌بینی می‌شد، دارد و این واقعاً شرم آور است.

اظهارات دونالد ترامپ درباره بسته مشوق کمک واکنش رهبران دموکرات در کنگره را درپی داشته است.

چاک شومر ، رهبر اقلیت دموکرات در سنا، در توییتی گفته است، ما ماه‌ها تلاش کردیم تا پرداخت دو هزار دلار به هر نفر را تصویب کنیم. اما جمهوریخواهان مانع آن شدند. دونالد ترامپ می‌بایست این طرح را امضا کند تا به آمریکایی‌ها کمک شود و دولت فدرال به فعالیت های خود ادامه دهد.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است، جمهوریخواهان بارها حاضر نبودند که بگویند که رئیس جمهوری موافق چه مبلغی است. حداقل رئیس جمهوری با مبلغ دو هزار دلار موافق است، دموکرات ها آماده اند تا همین هفته طرح لازم را با رضایت کامل ارائه کنند.

کنگره آمریکا سرانجام دوشنبه شب بسته ۸۹۲ میلیارد دلاری کمک‌های مالی برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا در ایالات متحده را تصویب کرد.

بخشی از این بسته حمایت مالی، علاوه بر کمک به مراکز تجاری، شامل کمک‌هزینه بیکاری و کمک مالی مستقیم به خانواده‌های کم‌درآمد است که مبالغ آن به فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها ارسال خواهد شد.

این بسته، اولین کمک مالی تصویب‌شده از سوی کنگره از ماه آوریل به این‌سو و دومین مشوق مالی بزرگ در تاریخ ایالات متحده است.

با استفاده از رویترز ، توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG