لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

۳۴ نفر در ترکیه به ظن «جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شدند


وزیر کشور ترکیه می‌گوید پلیس به ۵۷ محل در هشت استان کشور حمله کرده است
وزیر کشور ترکیه می‌گوید پلیس به ۵۷ محل در هشت استان کشور حمله کرده است

ترکیه می‌گوید ۳۴ نفر را به ظن جاسوسی برای موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل، بازداشت کرده است.

علی یرلی‌کایا، وزیر کشور ترکیه، روز سه‌شنبه ۱۲ دی‌ اعلام کرد که این افراد به اتهام همکاری با موساد و تلاش برای هدف قرار دادن اتباع خارجی مقیم ترکیه، بازداشت شده‌اند.

او در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که گمان می‌رود هدف مظنونان، «تجسس»، «تعقیب، حمله و ربودن» اتباع خارجی مقیم این کشور بوده است.

وزیر کشور ترکیه افزود که پلیس به ۵۷ محل در هشت استان کشور حمله کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این عملیات بخشی از تحقیقاتی است که توسط دفتر مبارزه با تروریسم دادستانی استانبول و آژانس اطلاعات ترکیه، «میت»، انجام می‌شود.

خبرگزاری دولتی آنادولو نیز اعلام کرد که در این رابطه، ۱۳ نفر دیگر تحت تعقیب نیروهای امنیتی ترکیه هستند.

به گفته آنادولو، مظنونان برای جاسوسی از فلسطینی‌های مقیم ترکیه و همچنین فعالان اسرائیلی مخالف دولت نتانیاهو استخدام شده‌ و با مقامات اسرائیلی از طریق شبکه‌های اجتماعی در تماس بودند.

بر اساس اعلام مقامات ترکیه، در جریان این بازداشت‌ها حدود ۱۵۰ هزار یورو، یک سلاح گرم ثبت‌نشده و اطلاعات دیجیتالی به‌دست آمده است.

دفتر نخست‌وزیری و وزارت خارجه اسرائیل تاکنون به سوالات رسانه‌های بین‌المللی در این زمینه پاسخی نداده‌اند.

این خبر هفته‌ها پس از آن منتشر می‌شود که رئیس «شین بت»، آژانس امنیت داخلی اسرائیل، در یک فایل صوتی گفت که سازمان او آماده است حماس را «در هر مکان» از جمله در لبنان، ترکیه و قطر نابود کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، ماه گذشته به اسرائیل دربارهٔ «عواقب جدی» تعقیب اعضای گروه افراطی حماس که در خارج از سرزمین‌های فلسطینی از جمله ترکیه زندگی می‌کنند، هشدار داده بود.

در حالی که آمریکا، اروپا و شمار دیگری از کشورها گروه افراطی حماس را گروه تروریستی می‌دانند، رجب طیب اردوغان در چند ماه گذشته بارها گفته است که حماس «گروه تروریستی نیست، بلکه یک جنبش سیاسی مشروع است».

ترکیه میزبان شمار زیادی از سران و فعالان این گروه افراطی فلسطینی است.

در همین زمینه، رئیس‌جمهوری ترکیه اواخر آبان‌ماه در یک سخنرانی در حزب حاکم این کشور، اسرائیل را دولتی «تروریستی» نامید.

آقای اردوغان گفته بود: «اسرائیل در حال اجرای استراتژی نابودی کامل یک شهر و مردم آن است. من خیلی روشن و صریح می‌گویم که اسرائیل یک دولت تروریستی است.»

تنش در روابط ترکیه و اسرائیل در حالی رخ می‌دهد که این دو کشور پس از سال‌ها تنش دو سال پیش با انتصاب سفیر، مجدداً روابط خود را از سر گرفته بودند.

اسرائیل ابتدا دیپلمات های خود را به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی از ترکیه خارج کرد و پس از آن با استناد به «اظهارات تند رو به افزایش» مقامات ترکیه اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را به‌دلایل سیاسی فرا می‌خواند. ترکیه نیز پس از آن سفیر خود را از اسرائیل فراخواند.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، رویترز و رادیوفردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG