لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

مکرون انفجار در نزدیکی یک کنیسه در جنوب فرانسه را «اقدام تروریستی» خواند


حملات علیه جامعهٔ یهودیان فرانسه در نیمهٔ اول سال جاری میلادی نسبت به سال قبل تقریبا‌ً سه برابر شده است
حملات علیه جامعهٔ یهودیان فرانسه در نیمهٔ اول سال جاری میلادی نسبت به سال قبل تقریبا‌ً سه برابر شده است

انفجار دو خودرو در نزدیکی کنیسه‌ای در شهر موته در جنوب فرانسه به زخمی شدن یک افسر پلیس منجر شد.

پلیس این کشور روز شنبه سوم شهریور اعلام کرد عامل این انفجار احتمالاً یک کپسول گاز پنهان‌شده در یکی از خودروها بوده است.

بر اساس این گزارش، دو خودرو در مقابل کنیسه «بت یعقوب» به آتش کشیده شده و همچنین دو در کنیسه نیز به آتش کشیده شده اما مشخص نیست که این حادثه قبل یا بعد از انفجار رخ داده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، حمله روز شنبه را «یک اقدام تروریستی» دانسته و تأکید کرده که فرانسه به شکل متحد با آن مبارزه خواهد کرد.

او در شبکه اجتماعی ایکس، توئیتر سابق، نوشت: «مبارزه با یهودستیزی یک نبرد دائمی و مبارزه یک ملت متحد است».

او در ادامه تصریح کرد که هر کاری لازم باشد انجام خواهد شد تا مسئولان این حمله پیدا شوند.

گابریل اَتَل، نخست‌وزیر فرانسه نیز اعلام کرده که هنوز در جست‌وجوی عامل این حمله هستند. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «بار دیگر، هم‌وطنان یهودی ما هدف قرار گرفته‌اند».

ژرال دارمنن، وزیر کشور فرانسه، دستور داده که حضور نیروهای امنیتی در اطراف مکان‌های عبادت یهودیان فوراً افزایش یابد. او در شبکه اجتماعی ایکس این حمله را «تلاش برای آتش‌سوزی عمدی» توصیف کرد و حمایت خود را از جامعه یهودی اعلام کرد.

پس از انفجار در خارج از کنیسه‌ای در شهر ساحلی نزدیک مون پِلیه، دفتر دادستان ضد تروریسم فرانسه اعلام کرد که مسئولیت تحقیقات را بر عهده گرفته و موضوع را به عنوان اقدام به قتل و تخریب با وسایل خطرناک و همچنین ارتباط «تروریستی» بررسی خواهد کرد.

در زمان حادثه، پنج نفر از جمله خاخام در داخل کنیسه بودند که به گفته دفتر دادستان ضدتروریسم، هیچ‌کدام از آنها آسیب ندیده‌اند.

آقای دارمنن در ادامه گفت تمام ابزارها برای یافتن عوامل جنایت به کار گرفته شده‌اند.

استفان روسینیول، شهردار لا گرانده موته گفته است که تصاویر دوربین‌های مداربسته فردی را نشان می‌دهد که در حال آتش زدن خودرها بوده است.

یک منبع نزدیک به تیم تحقیقات به خبرگزاری فرانسه گفته است که مظنون احتمالی دیده شده در فیلم، پرچم فلسطین در دست داشته است.

یک منبع دیگر نیز گفته است که این مرد دو بطری خالی به همراه داشته و پرچم فلسطین را دور کمرش بسته بوده و سپس پیاده از محل حادثه فرار کرده است.

این منبع همچنین گفته که یکی از تصاویر نشان می‌دهد که مظنون احتمالاً مسلح بوده و چیزی شبیه یک تپانچه ۹ میلی‌متری، با خود حمل می‌کرد.

شورای نمایندگی مؤسسات یهودی در فرانسه، CRIF، این انفجار را «تلاش برای کشتن یهودیان» توصیف کرد.

یوناتان آرفی، رئیس این شورا، به خبرگزاری فرانسه گفت که استفاده از کپسول گاز «در خودرو در زمانی که انتظار می‌رود نمازگزاران به کنیسه برسند، به طور مشخص یک عمل مجرمانه است».

شهر موته در نزدیکی مون‌پولیه واقع شده است و در حدود هشت هزار و پانصد سکنهٔ دائمی دارد، اما جمعیت آن در طول فصل تابستان به دلیل حضور گردشگران چندبرابر می‌شود.

این انفجار در حالی رخ می دهد که به دلیل جنگ غزه، وضعیت هشدار در فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به دلیل یهودستیزی افزایش یافته است.

بر اساس اعلام دولت فرانسه، در نیمهٔ اول سال جاری میلادی بیش از ۸۸۰ حمله ضد جامعهٔ یهودیان در این کشور ثبت شده است؛ این میزان در حدود سه برابر موارد مشابه در سال ۲۰۲۳ است.

XS
SM
MD
LG