لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

سنتکام از دستگیری یکی از رهبران داعش در سوریه خبر داد


تصویری آرشیوی از نیروهای آمریکایی در سوریه
تصویری آرشیوی از نیروهای آمریکایی در سوریه

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی با حمایت «نیروهای دموکراتیک سوریه» یکی از رهبران گروه «دولت اسلامی» موسوم به داعش را دستگیر کردند.

اطلاعیه سنتکام که شامگاه دوشنبه ۱۲ شهریور منتشر شد نام این مقام داعش را خالد احمد الدندل ذکر کرده و گفته است بر اساس ارزیابی پنتاگون، به اعضای داعش پس از فرار آنها از بازداشتگاه رقه در سوریه کمک کرده است.

بر اساس این اطلاعیه، نیروهای سنتکام و «نیروهای دموکراتیک سوریه» خالد الدندل را در ساعات بامدادی روز یکشنبه ۱۱ شهریور دستگیر کرده‌اند.

فرار پنج عضو داعش از بازداشتگاه رقه روز پنج‌شنبه هشتم شهریور رخ داد و این پنج شبه‌نظامی شامل دو شهروند روسیه، دو تبعه افغانستان و یک لیبیایی بودند.

به گفته سنتکام، دو نفر از این شبه‌نظامیان، شامل امام عبدالواحد اخوان (روس) و محمد نوح محمد (لیبیایی) به دست نیروهای کرد متحد آمریکا دستگیر شدند و تلاش‌های گسترده برای بازداشت سه نفر باقی‌مانده ادامه دارد.

ارتش آمریکا در اطلاعیه خود تصریح کرده است که یکی از هدف‌های اولیه داعش در شرایط کنونی آزاد کردن شبه‌نظامیان بازداشت شده است تا بتواند با کمک آنها این گروه را احیا کند.

در حال حاضر بیش از ۹ هزار عضو داعش در بیش از ۲۰ بازداشتگاه نیروهای دموکراتیک سوریه به سرمی‌برند که به نوشته سنتکام در حکم «یک ارتش» هستند و فرار آنها از زندان خطر بسیار بزرگی را متوجه منطقه و ورای آن خواهند کرد.

ژنرال مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، گفت: «ما به همکاری با جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهیم تا این شبه‌نظامیان داعش را برای محاکمه نهایی به کشورهای خودشان بازگردانیم.»

سنتکام در نهایت اطمینان داده است که خود را همچنان متعهد به حمایت از «نیروهای دموکراتیک سوریه» برای شکست همیشگی داعش و افزایش ثبات در منطقه می‌داند.

XS
SM
MD
LG