لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

نظرسنجی‌ها: حزب محافظه‌کار بریتانیا در آستانه شکستی تاریخی در انتخابات است


 ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا
ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا

نتایج سه‌ نظرسنجی درباره انتخابات ۴ ژوئیه (۱۴ تیر) در بریتانیا که روز چهارشنبه منتشر شد پیش‌بینی می‌کند که ریشی سوناک، نخست وزیر محافظه‌کار این کشور، شکست تاریخی سنگینی خواهد خورد و حزب کارگر پس از ۱۴ سال دوری از قدرت به‌راحتی برنده می‌شود.

نظرسنجی شرکت «یوگاو» نشان می‌دهد که حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر ۴۲۵ کرسی از ۶۵۰ کرسی مجلس عوام بریتانیا را تصاحب خواهد کرد که چنین برتری در تاریخ حزب کارگر بی‌سابقه است.

نظرسنجی «ساوانتا» حتی فراتر از این می‌رود و پیش‌بینی می‌کند که حزب کارگر ۵۱۶ کرسی را تصاحب کند. نظرسنجی موسسه «مور این کامن» هم ۴۰۶ کرسی مجلس عوام را به حزب کارگر می‌دهد.

«یوگاو» ۱۰۸ کرسی مجلس عوام بریتانیا را برای محافظه‌کاران و ۶۷ کرسی را هم برای لیبرال دموکرات‌ها پیش‌بینی کرده در حالی که نظرسنجی «ساواتنا» نشان می‌دهد حزب محافظه‌کار تنها ۵۳ کرسی را به دست می‌دهد که فقط سه کرسی بیشتر از ۵۰ کرسی لیبرال دموکرات‌ها خواهد بود. موسسه «مور این کامن» هم به ترتیب برای هر کدامشان ۱۵۵ و ۴۹ کرسی پیش‌بینی کرده است.

کریس هاپکینز، مدیر تحقیقات سیاسی در ساواتنا، گفت که تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد حزب کارگر در مسیر دستیابی به یک «اکثریت تاریخی» قرار دارد.

این نظرسنجی‌ها از مدل رگرسیون چندسطحی و پساطبقه‌بندی استفاده کرده‌اند که در آن سن رای‌دهندگان، جنسیت و میزان تحصیلات آنها و دیگر متغیرها برای پیش‌بینی نتایج تمام حوزه‌های رای‌گیری در بریتانیا در نظر گرفته می‌شود. موسسات نظرسنجی با استفاده از این روش به سادگی نتایج انتخابات سال ۲۰۱۷ بریتانیا را پیش‌بینی کردند.

نتایج این نظرسنجی‌ها با تحقیقات پیشین که پیروزی حزب کارگر را پیش‌بینی می‌کرد کاملا تطابق دارد، اما این نتایج نشان می‌دهد که ابعاد شکست محافظه‌کاران خیلی عمیق‌تر از چیزی است که فکر می‌شد. نظرسنجی دو هفته پیش «یوگاو» پیش‌بینی می‌کرد محافظه‌کاران ۱۴۰ کرسی را به دست می‌آورند اما این رقم اکنون ۳۲ پله کاهش یافته و به ۱۰۸ کرسی رسیده است.

یوگاو و ساوانتا هر دو پیش‌بینی کرده‌اند که حزب وینستون چرچیل و مارگارت تاچر کمترین کرسی را در تاریخ تقریبا ۲۰۰ ساله این انتخابات به دست بیاورند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG