لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

گزارش‌ها درباره احتمال «انتقال قریب‌الوقوع موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه»


تصویری از شلیک موشک «خرمشهر ۴»، از موشک‌های بالستیک میان‌برد جمهوری اسلامی؛ عکس از بایگانی
تصویری از شلیک موشک «خرمشهر ۴»، از موشک‌های بالستیک میان‌برد جمهوری اسلامی؛ عکس از بایگانی

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع خود گزارش داده است کشورهای غربی و متحدان اوکراین احتمال می‌دهند که ایران به زودی موشک‌های بالستیک به روسیه تحویل دهد.

بلومبرگ در گزارشی که روز دوشنبه ۱۲ شهریور منتشر شد به نقل از منابع و مقام‌هایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود نوشت با وجودی که ایران طی جنگ روسیه علیه اوکراین صدها پهپاد در اختیار روسیه گذاشته است، اما تحویل موشک‌های بالستیک «تحول نگران‌کننده‌ای» خواهد بود.

منابع بلومبرگ به زمان خاصی برای تحویل احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به روسیه اشاره نکرده‌اند اما یکی از مقام‌ها به این خبرگزاری گفته است که «ارسال محموله‌ها می‌تواند ظرف چند روز آینده آغاز شود».

در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی درباره آماده شدن ایران برای ارسال موشک‌های بالستیک منتشر شده و مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند چنین اقدامی با پاسخ سریع و شدید همراه خواهد شد.

بلومبرگ نیز به نقل از منابع و مقام‌هایی که نام آنها ذکر نشده، گزارش داده است که اقدام احتمالی ایران در ارسال این موشک‌ها به روسیه می‌تواند «واکنش سریع» متحدان اوکراین را به دنبال داشته باشد.

همکاری‌های مسکو و تهران از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین افزایش یافته و جمهوری اسلامی شمار زیادی پهپاد و سایر تجهیزات نظامی به روسیه ارسال کرده است.

با این حال خبر تصمیم ایران برای ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه از چندی پیش مطرح شده است.

خبرگزاری رویترز ۱۹ مرداد گزارش داد که گروهی از پرسنل نظامی روسیه به ایران رفته‌اند تا برای استفاده از موشک‌های بالستیک «فتح ۳۶۰» آموزش ببینند و انتظار می‌رود صدها فروند از این موشک به زودی تحویل روسیه شود.

پس از انتشار گزارش رویترز، نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای نوشت که خرید و فروش سلاح‌های متعارف بین ایران و روسیه هیچ محدودیت و ممنوعیتی ندارد اما جمهوری اسلامی «از لحاظ اخلاقی» از انتقال تسلیحات به روسیه به دلیل آنکه «ممکن است در منازعه با اوکراین مورد استفاده قرار گیرد» اجتناب می‌کند.

جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به گزارش بلومبرگ نشان نداده و به نوشته این خبرگزاری، وزارت خارجه ایران و نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به پرسش‌های بلومبرگ درباره این موضوع پاسخ ندادند.

خبر ارائه احتمالی موشک‌های ایران به روسیه در حالی منتشر می‌شود که روز دوشنبه پایتخت اوکراین هدف ۱۶ موشک و همچنین چندین پهپاد شلیک شده از طرف روسیه قرار گرفت و به گفته مقام‌های کی‌یف، هفت موشک به این شهر اصابت کرد.

به نوشته بلومبرگ، روسیه علاوه بر متمرکز کردن اقتصاد خود بر روی نیازهای جنگ علیه اوکراین، به کمک‌های تسلیحاتی ایران و کره شمالی و کمک‌های فناوری چین وابسته است.

به نوشته این خبرگزاری، انتظار می‌رود اعمال تحریم‌های بیشتر «از جمله تحریم هواپیمایی ایران‌ایر» از واکنش‌های مورد نظر در قبال اقدام احتمالی در ارسال موشک به روسیه باشد.

همچنین بنابر این گزارش، اعضای گروه هفت احتمالا درباره نگرانی‌های خود در این باره با کشورهای خاورمیانه گفت‌وگوهایی خواهند داشت.

جمهوری اسلامی بارها ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده علیه غیرنظامیان در اوکراین را انکار کرده است؛ با این حال مقام‌های غربی و اوکراینی تاکنون شواهد متعددی از ارسال سلاح‌های ساخت ایران، از جمله پهپادهای شاهد، به روسیه ارائه کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG