لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

ارسال موشک‌‌های بالستیک ایران به روسیه با پاسخ «سریع و شدید» واشینگتن مواجه می‌شود


آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داد اگر گزارش‌ها دربارهٔ ارسال صدها موشک بالستیک ایرانی به روسیه تأیید شود، تهران با پاسخ «سریع و شدید» واشینگتن مواجه خواهد شد.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۲ مرداد ماه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در ارتباط با گزارش‌هایی مبنی بر «برنامه‌ریزی ایران برای تحویل صدها موشک بالستیک به روسیه» با متحدان اروپایی خود در تماس بوده است.

او افزود: «اگر ایران اقدام به انتقال این موشک‌ها کند، ما آماده هستیم تا پاسخ سریع و شدیدی بدهیم. این به نظر ما نشان‌دهنده تشدید تنش و حمایت ایران از جنگ تجاوزکارانهٔ روسیه علیه اوکراین خواهد بود».

خبرگزاری رویترز روز ۱۹ مرداد به نقل از دو منبع اطلاعاتی اروپایی گزارش داده بود که گروهی از پرسنل نظامی روسیه به ایران رفته‌اند تا برای استفاده از موشک‌های بالیستیک «فتح ۳۶۰» آموزش ببینند و انتظار می‌رود صدها فروند از این موشک به زودی تحویل روسیه شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به کمک‌های نظامی دیگر تهران به مسکو گفت: «مقامات ایرانی همچنان تکذیب می‌کنند که هرگونه پهپادی را به روسیه تحویل داده‌اند، در حالی که شواهد واضحی وجود دارد که نشان می‌دهد روسیه از این پهپادها در حملات خود علیه غیرنظامیان در اوکراین و زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده کرده است».

او همچنین خاطرنشان کرد که مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران، که داخل ایران به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب شناخته می‌شود با امید بهبود روابط با آمریکا و کشورهای اروپایی نامزد شده بود اما «این دورویی تنها یادآوری دوباره‌ای برای جامعه جهانی است که رژیم ایران فاقد اعتبار است».

آمریکا و اتحادیه اروپا تا به حال در چند نوبت افراد و نهادهای وابسته به ایران را به دلیل نفش داشتن در تولید پهپاد و ارسال آنها به روسیه تحریم کرده‌اند.

نمایش پهپادهای ایرانی در روسیه

ساعاتی پیش از این موضع‌گیری، خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که ایران پهپادهای دوربرد مهاجر-۱۰ خود را در یک نمایشگاه دفاعی در روسیه به نمایش گذاشته است.

ایرنا اعلام کرد که این سیستم پیشرفته در نمایشگاه بین‌المللی نظامی-فنی آرمی ۲۰۲۴ که از دوشنبه تا چهارشنبه در پارک پاتریوت در خارج از پایتخت روسیه برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته شده است.

هرچند مقام‌های آمریکایی ایران را متهم می‌کنند که پهپادهایی از جمله مهاجر-۶، مدل قبلی مهاجر-۱۰، را به روسیه ارسال کرده است تا مسکو از آنها در تهاجم خود به اوکراین استفاده کند، تهران این اتهام را رد می‌کند.

ایران تابستان ۱۴۰۲ جزئیاتی از سیستم مهاجر-۱۰ را منتشر کرد و گفت که این پهپاد دارای برد، مدت پرواز و ظرفیت حمل بار بیشتر است.

بر اساس ادعای رسانه‌های ایران، این پهپاد دارای برد عملیاتی ۲۰۰۰ کیلومتر است و می‌تواند تا ۲۴ ساعت پرواز کند. ظرفیت حمل بار آن نیز به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسد که دو برابر ظرفیت مهاجر-۶ است.

روسیه برای حمایت از عملیات خود در جنگ علیه اوکراین به کشورهایی روی آورده که تحت تحریم‌های بین‌المللی هستند. ایران و کره شمالی از جمله این کشورها هستند.​

ایالات متحده چندی پیش اعلام کرد که به نظر می‌رسد روسیه همکاری دفاعی خود با ایران را تعمیق می‌بخشد و صدها پهپاد تهاجمی یک‌طرفه و انتحاری را دریافت کرده است که از آنها برای حمله به اوکراین استفاده می کند، چیزی که مسکو آن را رد می کند.

مقامات کشورهای غربی نیز بارها گفته‌اند تسلیحات ایرانی نقش مهمی در حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین دارند.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و ایرنا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG