لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

ادامه حملات موشکی روسیه؛ پارلمان اوکراین با استعفای چهار عضو کابینه زلنسکی موافقت کرد


حمله روز چهارشنبه روسیه به شهر لویو در غرب اوکراین، هفت نفر از جمله سه کودک را کشت
حمله روز چهارشنبه روسیه به شهر لویو در غرب اوکراین، هفت نفر از جمله سه کودک را کشت

همزمان با ادامه حملات موشکی روسیه به اوکراین که دستکم هفت کشته برجای گذاشته است، وزیر خارجه اوکراین از سمت خود کناره‌گیری کرد.

روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین، روز چهارشنبه ۱۴ شهریور در شبکه‌های اجتماعی نوشت که دمیترو کولبا استعفای خود را ارائه کرده و پارلمان در مورد درخواست استعفای او رأی‌گیری خواهد کرد.

کولبا یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های دولت اوکراین است که در راستای ترمیم کابینه این کشور از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

داوید آراخامیا، رهبر اکثریت پارلمان اوکراین، روز سه‌شنبه گفته بود که انتظار می‌رود در هفته جاری تغییرات عمده‌ای در کابینه کشور رخ دهد.

بر اساس اعلام وی، «بیش از نیمی از اعضای کابینه» ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور، تغییر خواهند کرد.

در میان افرادی که تاکنون استعفا داده‌اند، می‌توان به نام الکساندر کامیشین وزیر صنایع استراتژیک اشاره کرد که مسئول تولید سلاح در این کشور بود. رویترز گزارش داده که انتظار می‌رود او نقش دفاعی دیگری را بر عهده بگیرد.

استعفاها در کابینهٔ زلنسکی، شامل وزرای دادگستری و محیط زیست نیز می‌شود. گزارش دیگری نیز حاکی از استعفای دو تن از معاونان نخست‌وزیر و رئیس املاک دولتی اوکراین است.

پارلمان اوکراین روز چهارشنبه با استعفای چهار عضو کابینه موافقت کرد که شامل معاون نخست‌وزیر در زمینه ائتلاف اروپایی، یک معاون دیگر و همچنین وزیر صنایع استراتژیک و وزیر محیط زیست می‌شود.

در جلسه روز چهارشنبه استعفای یکی دیگر از معاونان نخست‌وزیر رأی مثبت نیاورد و با کناره‌گیری رئیس املاک دولتی اوکراین نیز با ختلاف یک رأی مخالفت شد.

از سوی دیگر جلسه نمایندگان پارلمان اروکراین بدون رأی‌گیری درباره استعفای وزیر خارجه و وزیر دادگستری به پایان رسید.

قرار است استعفای این دو وزیر روز پنجشنبه در پارلمان بررسی شود.

آقای زلنسکی در سخنرانی سه‌شنبه شب خود گفت که پاییز پیش رو برای اوکراین «بسیار مهم خواهد بود».

او افزود: «برای انجام این کار، ما باید برخی از حوزه‌های دولت را تقویت کنیم».

وزیر خارجه اوکراین پیشتر در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، مجری ارشد شبکه سی‌ان‌ان، گفته بود که انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، قبل از شروع زمستان حملات هوایی به اوکراین را افزایش دهد.

هشدار روسیه به غرب

همزمان با ادامه حملات مسکو به اوکراین، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به غرب و کی‌یف هشدار داد که واکنش این کشور به حمله احتمالی دوربرد اوکراین به خاک خود، فوری و بسیار دردناک خواهد بود.

ماریا زاخارووا روز چهارشنبه بر «بسیار دردناک» بودن پاسخ کرملین تأکید کرد.

این تهدید در شرایطی بیان شده که نیروی هوایی اوکراین در بیانیه‌ای‌ که از طریق پیام‌رسان تلگرام منتشر شد، اعلام کرد در جریان حمله شبانه روسیه به خاک این کشور، هفت موشک کروز و ۲۲ پهپاد را سرنگون کرده است.

ایهور کلیمنکو، وزیر کشور اوکراین، نیز گفته که حمله روز چهارشنبه روسیه به شهر لویو در غرب اوکراین، هفت نفر از جمله سه کودک را کشت.

دفتر دادستانی اوکراین نیز اعلام کرده که این حمله موشکی به زخمی شدن ۴۰ نفر منجر شد و به ساختمان‌های مسکونی در مرکز تاریخی شهر و همچنین مدارس و تأسیسات پزشکی آسیب رساند.

شهر غربی لویو تا حد زیادی از بدترین درگیری‌ها در طول دو سال و نیم جنگ در امان بوده است، اما به گفته مقامات، هفته گذشته، حملات روسیه زیرساخت‌های انرژی این شهر را هدف قرار داد و باعث قطع آن شد.

این حمله یک روز پس از اصابت موشک به شهر مرکزی پولتاوا در یکی از مرگبارترین بمباران‌های تهاجم نظامی روسیه انجام شد که وارد سومین سال خود شده است.

مقامات محلی به مردم توصیه کرده‌اند تا زمانی که آژیرها و پدافند هوایی فعال هستند، از منازل و پناهگاه‌ها خارج نشوند.

رئیس‌جمهور اوکراین آنچه را که «حملات تروریستی روسیه به شهرهای اوکراین» خوانده است، محکوم کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، سی‌ان‌ان و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG