لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

اوکراین: روسیه در نیروگاه زاپوریژیا مشغول فعالیت‌های مشکوک است


اداره انرژی اتمی اوکراین می‌گوید گفت نیروهای روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا مشغول ساخت‌وساز پنهانی هستند
اداره انرژی اتمی اوکراین می‌گوید گفت نیروهای روسیه در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا مشغول ساخت‌وساز پنهانی هستند

اداره انرژی اتمی اوکراین روز سه‌شنبه سوم آبان گفت نیروهای روسیه در زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا، مشغول ساخت‌وسازهای پنهانی هستند.

این اقدامات پنهانی اگر صحت داشته باشد می‌تواند تا حدی ادعاهای اخیر روسیه مبنی بر تلاش ارتش اوکراین برای اقدامات تحریک‌آمیز با استفاده از تابش رادیواکتیو را روشن کند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز یکشنبه در مکالمات تلفنی جداگانه با وزیران دفاع آمریکا، فرانسه، بریتانیا و ترکیه ادعا کرد که ارتش اوکراین در حال آمادگی برای استفاده از جنگ‌افزارهای موسوم به «بمب کثیف» است.

دولت آمریکا بلافاصله ادعای وزیر دفاع روسیه را به عنوان «شفافیت جعلی و گمراه‌کننده» رد کرد.

دولت اوکراین نیز در روزهای اخیر ضمن رد ادعاهای مسکو گفت هدف روسیه از پخش این شایعات پنهان کردن تلاش های آن کشور برای استفاده از «بمب‌های کثیف» برای پخش تشعشات اتمی با هدف ایجاد هراس و وحشت در بین مردم اوکراین است.

اداره انرژی اتمی اوکراین گفت نیروهای روسیه طی یک هفته اخیر در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که از اوایل تهاجم نظامی به تصرف روسیه درآمده است، مشغول ساخت‌وساز پنهانی هستند.

در بخشی از بیانیه این اداره گفته می‌شود که ارتش روسیه به کارمندان و متخصصان اوکراینی و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در نیروگاه زاپوریژیا مستقر هستند اجازه نمی‌دهد از این ساخت‌وسازها ديدن کنند.

اداره انرژی اتمی اوکراین افزود: «ما حدس می‌زنیم که روسیه با استفاده از مواد و پسمانده‌های هسته‌ای آغشته به مواد رادیواکتیو در این نیروگاه خود را برای یک اقدام تروریستی آماده می‌کند. در حال حاضر ۱۷۴ کانتینر حاوی پسمانده سوخت هسته‌ای در این نیروگاه وجود دارد».

«منفجر کردن این کانتینرها موجب پخش تشعشات رادیواکتیو در منطقه‌ای به وسعت صدها کیلومتر مربع در اطراف نیروگاه خواهد شد».

این اداره از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا در مورد آنچه که در نیروگاه زاپوریژیا روی می‌دهد، تحقیق کند.

در مقابل، کاخ کرملین کماکان تاکید می‌کند که ادعاهای مربوط به آمادگی ارتش اوکراین برای کاربرد «جنگ‌افزارهای کثیف» باید جدی تلقی شود و از «بی‌توجهی» کشورهای غربی به این هشدار انتقاد کرد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود گفت: «ما بار دیگر بر خطر بسیار جدی اقداماتی که اوکراینی‌ها دارند انجام می‌دهند تاکید می‌کنیم».

کاخ سفید روز دوشنبه بار دیگر بر جعلی بودن ادعای روسیه تاکید کرد و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید، نیز گفت: «این ادعا حقیقت ندارد. ما می‌دانیم که حقیقت ندارد. روس‌ها در گذشته دیگران را مسئول اقداماتی معرفی کرده است که خود آن‌ها قصد داشتند انجام دهند».

همزمان، سفیر روسیه در نهادهای وابسته به سازمان ملل در وین گفت که این کشور در مجموع با طرح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایجاد یک محدوده امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا موافق است.

میخائیل اولیانف در مصاحبه با خبرگزاری روسی تاس گفت: «جوهره پیشنهاد و طرح آژانس این است که کسی نمی‌تواند از اطراف این تاسیسات شلیک کند و کسی نباید به حریم اطراف نیروگاه شلیک کند. این یک ایده بسیار منطقی است و ما در کلیت از آن حمایت می کنیم. سئوال مهم مثل هميشه جزئیات اجرای چنین طرحی است».

XS
SM
MD
LG