لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

آمریکا ویدئوی پرتاب جنازه یک فلسطینی از روی بام را «عمیقاً تکان‌دهنده» خواند


تصویری که از ویدئوی خبرگزاری فرانسه دربارهٔ این رویداد گرفته شده است
تصویری که از ویدئوی خبرگزاری فرانسه دربارهٔ این رویداد گرفته شده است

دولت آمریکا ویدئویی که لحظهٔ پرتاب پیکر بی‌جان یک فلسطینی توسط سرباز اسرائیلی از روی بام ساختمانی در کرانهٔ باختری را نشان می‌دهد، «عمیقاً تکان‌دهنده» توصیف کرد و گفت در مورد این واقعه از دولت اسرائیل توضیح خواهد خواست.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه ۳۰ شهریور گفت: «ما این ویدئو را دیده‌ایم و آن را عمیقاً تکان‌دهنده می‌دانیم. اگر صحت این ویدئو تأیید شود، بدون شک رفتار انزجار‌آور یک نظامی حرفه‌ای را به نمایش می‌گذارد.»

گزارش ویدئویی خبرگزاری فرانسه از عملیات ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل در شهر کوچک قباطیه در استان جنین در روز پنجشنبه ۲۹ شهریور نشان می‌دهد که یک سرباز اسرائیلی با پاهایش پیکری بی‌جان را به لبهٔ بام ساختمان هل می‌دهد و سپس آن را از لبهٔ بام به زمین می‌اندازد.

در ویدئو دیده می‌شود که دو سرباز اسرائیلی دیگر در حال تماشای این صحنه هستند.

شهر قباطیه، واقع در شمال مناطق اشغالی کرانهٔ باختری، از کانون‌های اصلی حملات گستردهٔ ارتش اسرائیل به این مناطق بوده که از اوایل شهریور تشدید شده‌ است.

به گفتهٔ نهادهای بهداشتی فلسطینی، در این حملات ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز جمعه گفت در تازه‌ترین عملیات نیروهای این کشور در قباطیه و اطراف آن، چهار شبه‌نظامی فلسطینی «در جریان تبادل آتش» و سه شبه‌نظامی دیگر در حمله به خودروی حامل آن‌ها کشته شده‌اند.

این سخنگو در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد پرتاب کردن جنازهٔ یک فلسطینی از روی بام گفت این عمل نقض موازین و معیارهای ارتش اسرائیل است، و افزود: «این یک حادثهٔ جدی است که با معیارهای نیروهای مسلح و انتظارات ما از سربازان اسرائیلی انطباق ندارد.»

تشدید خشونت‌ها در کرانهٔ باختری

از زمان شروع جنگ در غزه از نیمهٔ مهرماه پارسال، درگیری‌های خشونت‌آمیز و حملات ارتش اسرائیل به مناطق اشغالی کرانهٔ باختری هم افزایش یافته‌ است.

به‌گفتهٔ مقامات بهداشتی فلسطینی، از آن زمان تاکنون در این منطقه دست‌کم ۶۸۲ فلسطینی در حملات ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل و یا شهرک‌نشینان یهودی کشته شده‌اند.

آمارهای دولت اسرائیل نیز حاکی است که در همین بازهٔ زمانی دست‌کم ۲۴ اسرائیلی، از جمله چهار تن از نیروهای امنیتی، در حملات شبه‌نظامیان فلسطینی کشته شده‌اند.

از آغاز دور جدید حملات گستردهٔ اسرائیل در اوایل شهریور، گروه‌های حماس و جهاد اسلامی از کشته‌شدن ۱۴ عضو خود خبر داده‌اند.

آمریکا و اتحادیه اروپا گروه افراطی حماس را یک سازمان‌ تروریستی می‌دانند.

ارتش اسرائیل می‌گوید یکی از افرادی که در حملهٔ روز گذشته در قباطیه کشته شده، شادی زکارنه، «مسئول هدایت و انجام حملات شبه‌نظامیان فلسطینی در نواحی شمالی کرانهٔ باختری»، بوده‌ است.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز ۱۹ شهریور گفت: «وسعت عملیات نظامی گستردهٔ اسرائیل در کرانهٔ باختری در دو دههٔ گذشته بی‌سابقه است.»

اسرائیل پس از پیروزی در جنگ ۱۹۶۷ کرانهٔ باختری رود اردن را اشغال کرد و از آن زمان ارتش این کشور به‌طور دائم به این مناطق حمله کرده‌ است.

ولی ساکنان کرانهٔ باختری می‌گویند ابعاد و شدت حملات در ماه‌های اخیر افزایش یافته‌ است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت رادیوفردا؛ ش.ر/ر.ش
XS
SM
MD
LG