لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

حملات جدید روسیه به کی‌یف و اودسا در اوکراین با پهپادهای ساخت ایران


روسیه یک ساختمان مسکونی پنج طبقه را در شهر جنوبی میکولایف با سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ مورد هدف قرار داد
روسیه یک ساختمان مسکونی پنج طبقه را در شهر جنوبی میکولایف با سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ مورد هدف قرار داد

مقامات اوکراین اعلام کردند که روسیه با پهپادهای انتحاری ساخت ایران به اطراف کی‌یف، پایتخت کشور، و اودسا حمله کرده و برخی مناطق دیگر را مورد حمله موشکی قرار داده است.

دولت اوکراین روز پنج‌‌شنبه ۲۱ مهرماه اعلام کرد که حملات پهپادی روسیه به شهر ماکراریو در ۵۰ کیلومتری غرب کی‌یف زیرساخت‌های حساس را منهدم کرده است.

هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است، اما اوکراین اعلام کرده که حملات موشکی روز گذشته روسیه به ۹ شهر این کشور دست‌کم ۱۳ کشته و ۳۷ زخمی برجای گذاشته است.

نیروی هوایی اوکراین نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد موفق به ساقط کردن شش پهپاد ایرانی در منطقه اودیسه و میکولائیف در شب گذشته شده ‌است. کی‌یف می‌گوید نیروهای ایرانی در مناطق اشغال شده این کشور به نیروهای روسی نحوه استفاده از پهپادهای انتحاری ساخت جمهوری اسلامی را آموزش می‌دهند.

اوکراین در اوایل ماه جاری ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کی‌یف را به‌دلیل تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه اخراج کرد. به رغم تایید اروپا و آمریکا، ایران کماکان مدعی است که به روسیه پهپاد تحویل نداده است.

در شهر جنوبی میکولایف، روسیه یک ساختمان مسکونی پنج طبقه را با سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ مورد هدف قرار داده است. فرماندار این منطقه می‌گوید یک پسر ۱۱ ساله پس از شش ساعت از زیر آوار بیرون کشیده شد و تیم‌های امداد در جستجوی هفت نفر دیگر هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ساختمان مورد اصابت موشک اس-۳۰۰ قرار گرفته است که معمولاً از آن برای هدف قرار دادن هواپیماهای نظامی استفاده می‌شود، اما به نظر می‌رسد ارتش روسیه به‌طور فزاینده‌ای از این سامانه برای حملات زمینی غیردقیق استفاده می‌کند.

از زمان انفجار پل کرچ در ۱۶ مهرماه که روسیه را به منطقه کریمه وصل می‌کند، این کشور مناطق گسترده‌ای از اوکراین را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داده است. کرملین می‌گوید این حادثه توسط یک کامیون حامل مواد منفجره و با سازماندهی اوکراین انجام شده است.

کی‌یف از آن زمان چهار بار هدف حملات موشکی و پهپادی روسیه قرار گرفته و دست‌کم ۱۹ نفر کشته شده‌اند.

ویاچسلاو ولودین رئیس مجلس دومای روسیه پنج‌شنبه اعلام کرد طی هفته جاری ۶۰ تجهیزات انرژی اوکراین هدف قرار گرفته است.

او با تهدید به حملات شدیدتر گفت: «باید همه کسانی که در سازماندهی و تدارک حمله تروریستی به پل کرچ دست داشتند، پیدا شوند. آن‌هایی که مقاومت می‌کنند باید نابود شوند».

در پی افزایش حملات موشکی و پهپادی روسیه، برخی اعضای ناتو تسلیحات پیشرفته از جمله سامانه‌های دفاع هوایی به اوکراین تحویل داده‌اند.

بریتانیا نیز اعلام کرده است برای سامانه‌های ضدهوایی پیشرفته «ان‌ای‌اس‌ای‌ام» آمریکایی که قرار است در هفته‌های آینده تحویل اوکراین شود، موشک ارسال خواهد کرد.

بریتانیا همچنین اعلام کرده است صدها پهپاد اطلاعاتی و لجستیکی به همراه ۱۸ موشک‌انداز هویتزر تحویل اوکراین می‌دهد.

بن والاس وزیر دفاع بریتانیا گفته است این تسلیحات به اوکراین کمک خواهد کرد تا بهتر از حریم هوایی خود دفاع کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG