لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

سازمان ملل: حملات ائتلاف به یمن طی ۱۱روز گذشته ۱۳۶ کشته برجای گذاشت


کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل اعلام تایید کرد در جریان حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به یمن طی ۱۱روز گذشته ۱۳۶ غیرنظامی کشته شده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه ۲۸ آذر خبرگزاری آسوشیتدپرس، روپرت کولویل، سخنگوی دفتر کمیسر عالی حقوق بشر، گفت که مقامات رسمی سازمان ملل به شدت نگران روند رو به افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن هستند، به ویژه پس از کشته شدن علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری سابق یمن که به تازگی روی داد.

علی عبدالله صالح که از حامیان شیعیان نظامی حوثی بود، پس از تغییر موضع خود، کشته شد.

آقای کولویل گفت تلفات کشتارهای تایید شده غیرنظامیان در یمن، مربوط به تاریخ‌های بین ششم دسامبر تا ۱۶ دسامبر، و بر اساس حملاتی است که در نواحی شمالی یمن انجام شده است.

در جریان حملات هوایی یاد شده، ۸۷ تن زخمی شده‌اند، شبکه تلویزیونی حوثی‌ها منهدم شده و یک بیمارستان نیز هدف قرار گرفته است. همچنین تایید شده که یک مراسم عروسی هدف حمله قرار گرفته که در پی آن، یک زن و ۹ کودک کشته شدند.

روز ۱۳ دسامبر، هفت حمله هوایی به پایگاه پلیس صنعا و پس از هدف گرفته شدن یک زندان، دستکم ۱۳ کشته و ۴۳ زخمی در پی داشت. بیشتر قربانیان این حمله، دستگیرشدگانی بودند که از حامیان عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهوری یمن، بودند که مورد حمایت نیروهای ائتلاف است.

روپرت کولویل گفت: «شاید بشود تصور کرد که این کار اشتباهی صورت گرفته است. قصد آنها این نبوده که زندانیانی که طرف خودشان هستند را بکشند».

پیش از این اعلام شده بود که حملات ۱۱ روز یاد شده، ۱۱۵کشته در پی داشته است. روپرت کولویل با اصلاح آمار گفت که حمله به یک مزرعه در حدیده که جمعه گذشته انجام شد را باید به آن اضافه کرد. در این حمله ۲۰ تن کشته شدند که ۱۴ تن از آنها کودک بودند.

این تحولات در حالی است که شمار زیادی از شخصیت‌های جهانی روز سه‌شنبه از رهبران آمریکا، فرانسه و بریتانیا خواستند که آتش این جنگ را خاموش کنند.

این بیانیه که امضای ۳۵۵ شخصیت جهانی را دارد، در سالروز یک هزارمین روز از جنگ داخلی یمن منتشر شده است.

در این بیانیه آمده است: «باید برای جلوگیری از ادامه بحران در یمن، خیلی فوری آتش بس اعلام شود، تمامی محدودیت‌های ارتباطی برداشته شود تا بتوان غذا، آب و کمک‌های دارویی فرستاد و همچنین تلاش کرد مذاکرات صلحی که همه طرف‌ها را در بر گیرد، انجام شود».

این بیانیه درخواست خود را خطاب به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا، ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، مطرح کرده است.

این بیانیه می‌گوید: «اگر نمی‌خواهید بار زندگی هزاران تن دیگر از کودکان یمنی روی دوش شما باشد، پس زمان عمل کردن فرا رسیده و همین الان است».

در این بیانیه از شورای امنیت خواسته شده که روی عربستان سعودی و متحد اصلی‌اش امارات متحده عربی فشار بیاورد تا جنگ در یمن را متوقف کنند.

XS
SM
MD
LG