لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

نماینده سازمان ملل: پاک‌سازی قومی روهینگیایی‌ها در میانمار ادامه دارد


به گفته نماینده سازمان ملل، «ماهیت خشونت» علیه مسلمانان روهینگیا تغییر کرده است.
به گفته نماینده سازمان ملل، «ماهیت خشونت» علیه مسلمانان روهینگیا تغییر کرده است.

نماینده سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه از ادامه «پاک‌سازی قومی» اقلیت مسلمان روهینگیا در کشور میانمار خبر داد و به‌شدت از دولت میانمار انتقاد کرد.

به گفته اندرو گیلمور، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر، گرچه از شدت موج مهاجران روهینگیا به کشور همسایه میانمار، بنگلادش، کاسته شده است، ولی هر هفته همچنان صدها نفر از اعضای این اقلیت از مرز عبور می‌کنند.

از تابستان گذشته که خشونت علیه روهینگیایی‌ها به دست حکومت میانمار آغاز شد، تاکنون حدود ۷۰۰ هزار نفر از مرز گذشته و به کشور بنگلادش گریخته‌اند.

آقای گیلمور روز سه‌شنبه در این باره گفت: «پاک‌سازی قومی روهینگیا در میانمار هم‌چنان ادامه دارد. فکر نمی‌کنم هیچ نتیجه‌ دیگری بتوان از آن چه به چشم دیده‌ام گرفت».

سازمان ملل متحد و همچنین ایالات متحده آمریکا پیشتر هم عملیات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را «پاک‌سازی قومی» توصیف کرده بودند.

از جمله آمریکا اوایل آذرماه گذشته اقدامات ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور را «پاکسازی قومی» خواند و خاطرنشان ساخت کسانی را که مسئول این اقدامات هستند به مجازات خواهد رساند.

در بهمن‌ماه گذشته نیز سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از وضعیت مسلمانان روهینگیا گفت که پاکسازی قومی این اقلیت، از بعد از کشتارها و آزارهای وسیع که در نیمه تابستان آغاز شد کماکان ادامه دارد و در نبود یک اقدام مؤثر بین‌المللی، این روند فاجعه‌بار ادامه خواهد یافت.

حال آن‌طور که در بیانیه نماینده سازمان ملل آمده است، «ماهیت خشونت» علیه مسلمانان روهینگیا تغییر کرده است.

به گفته اندرو گیلمور، از «خونریزی و تجاوز گروهی در سال گذشته» به «کمپینی با شدت کمتر از وحشت و گرسنگی دادن اجباری» رسیده‌ایم.

آقای گیلمور هدف از به راه افتادن این «کمپین» را راندن باقی‌مانده روهینگیا از خانه‌های خود «به خاک بنگلادش» عنوان کرده است.

در مقابل، ارتش میانمار و آنگ‌سان سوچی، رهبر این کشور که خود بودایی است، روایت متفاوتی از اوضاع ارائه می‌کنند.

ارتش میانمار ماه گذشته تنها مرگ ده مسلمان را که جسدشان چند هفته پیش از آن در یک گور دسته‌جمعی در استان راخین کشف شد، تأیید کرد، ولی گناه آن را متوجه «روستاییان (بودایی) محلی» دانست و مدعی شد علیه آنها به اقدامات لازم دست می‌زند.

به گفته نماینده سازمان ملل، دولت میانمار از یک سو «به جهانیان می‌گوید که آماده بازگشت مهاجران روهینگیاست»، اما از سوی دیگر «نیروهای نظامی میانمار به راندن آنها به خاک بنگلادش ادامه می‌دهند».

این مقام سازمان ملل در ادامه از بازگشت روهینگیا به سرزمین و خانه‌های خود در آینده نزدیک کاملا ابراز نومیدی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش میانمار بخش اعظم استان شمالی راخین را به روی اهالی رسانه و دیپلمات‌ها بسته است.

توجیه دولت میانمار برای این کار و سرکوب در استان راخین ریشه‌کن کردن شبه‌نظامیان روهینگیاست که در تابستان گذشته به چند پست پلیس مرزی حمله کرده و چند نفر را به قتل رساندند.

طبق تخمین سازمان پزشکان بدون مرز، دست‌کم ۶۷۰۰ عضو اقلیت روهینگیا در نخستین ماه سرکوب در راخین کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ ف.دو /ک.ر
XS
SM
MD
LG