لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

مجمع عمومی سازمان ملل خواستار پایان اشغال سرزمین‌های فلسطینی به دست اسرائیل شد


مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن از اسرائیل خواسته شده تا ظرف ۱۲ ماه به «حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی» پایان دهد.

این قطعنامه که روز چهارشنبه ۲۸ شهریورماه در مجمع عمومی سازمان ملل به رای گذاشته شد با ۱۲۴ رای موافق، ۴۳ رای ممتنع و ۱۲ رای منفی به تصویب رسید.

آمریکا و اسرائیل به پیش‌نویس این قطعنامه رای منفی دادند.

ایالات متحده در حالی به این قطعنامه رای منفی داده است که لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، دو روز قبل در نشست شورای امنیت، ارتش اسرائیل را به حمله به مدارس، کارکنان نهادهای بشردوستانه و غیرنظامیان در غزه متهم کرد که نشانه‌ای از افزایش نارضایتی آمریکا از عملکرد کشور هم‌پیمان خود در جنگ غزه است.

این قطعنامه علاوه بر درخواست از نیروهای اسرائیلی برای خروج از سرزمین‌های فلسطینی خواستار توقف شهرک‌سازی‌های جدید، بازگرداندن زمین‌ها و اموال غصب شده و امکان بازگشت فلسطینیان آواره شده است.

خبرگزاری رویترز با اشاره به گردهمایی سالانه سازمان ملل که هفته آینده در نیویورک برگزار می‌شود تاکید می‌کند که این اقدام، اسرائیل را به فاصله چند روز تا این مراسم منزوی می‌کند.

این قطعنامه تاکید می‌کند که در صورت عملی نشدن مفاد آن از سوی اسرائیل، تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود.

قطعنامه یادشده خواستار آن است که اسرائیل «بدون تاخیر به حضور غیرقانونی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پس از ۱۹۶۷ پایان دهد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قرار است روز ۲۶ سپتامبر، همزمان با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین، در مجمع عمومی سازمان ملل در میان ۱۹۳ عضو این مجمع سخنرانی کند.

این قطعنامه با استقبال از نظر مشورتی دیوان بین المللی دادگستری که در ماه ژوئیه ارائه شد تاکید می‌کند که اشغال سرزمین‌ها و شهرک‌های فلسطینی توسط اسرائیل «غیرقانونی» است و اسرائیل باید از آن «خارج» شود.

نظر مشورتی عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد تاکید می‌کند که این اقدام باید «در سریع‌ترین زمان ممکن» انجام شود؛ با این حال قطعنامه مجمع عمومی یک مهلت ۱۲ ماهه را برای عملی شدن آن تعیین کرده است.

اسرائیل این قطعنامه غیرالزام‌آور را به عنوان اقدامی که به«خشونت»‌دامن می‌زند توصیف کرده است.

دولت نتانیاهو از پیش هشدار داده بود که در صورت تصویب این قطعنامه در سازمان ملل که پیشنهاد حکومت خودگردان فلسطینی بوده، این تشکیلات را به «فروپاشی» خواهد کشاند.

دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، روز دوشنبه گفت تصویب قطعنامه به منزله «پاداش دادن به تروریسم» و «این پیام به جهان است که کشتار وحشیانه کودکان، تجاوز به زنان و ربودن غیرنظامیان بی‌گناه، یک تاکتیک باارزش بوده است».

اشاره آقای دنون به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلیِ اکثراً غیرنظامی و ربودن ۲۵۱ شهروند اسرائیلی در حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال بود. هنوز ۱۰۱ تن از شهروندان ربوده شده اسرائیل در دست گروه افراطی حماس هستند.

XS
SM
MD
LG