لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

سازمان ملل، آمریکا و بریتانیا اعدام در ملاء‌عام توسط شبه نظامیان حوثی را محکوم کردند


شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان حوثی (عکس از آرشیو)

سازمان ملل، آمریکا و بریتانیا اعدام ۹ نفر در ملا عام توسط شورشیان حوثی را محکوم کردند. این ۹ نفر روز شنبه ۲۷ شهریور در میدان تحریر شهر صنعا توسط یک جوخه اعدام تیرباران شدند. صدها نفر از مردم که اکثر آنها هواداران حوثی‌ها بودند صحنه اعدام را تماشا کردند.

شورشیان حوثی گفتند این ۹ نفر در کشته شدن صالح الصمد، عضو شورای عالی سیاسی این گروه در جریان یک حمله هوایی عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۸ روی داد، مشارکت داشتند.

اعدام شدگان جز ۱۶ متهم این پرونده بودند که توسط دادگاه حوثی‌ها محکوم شناخته شدند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت آنتونی گوترش «تاسف عمیق» خود از این اعدام‌ها را ابراز کرده و افزود که یکی از اعدام شدگان هنگام بازداشت زیر سن هجده سال بوده است.

او در بخش دیگری از این بیانیه گفت:«آقای گوترش اجرای این احکام را که به نظر می رسد نتیجه دادرسی است که در آن موازین بین المللی محاکمات عادلانه رعایت نشده است، محکوم می کند.»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل خاطر نشان کرد که آقای گوترش درعین حال در مورد حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در روزهای اخیر در استان «شبوه» (شبوا) واقع در جنوب یمن نگران است «چون براساس گزارش‌ها حداقل شش غیرنظامی که همگی اعضای یک خانواده بودند در این حملات کشته شده اند.»

یک مقام محلی دولت یمن که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری فرانسه گفت حداقل پنج غیر نظامی از جمله سه زن که با اتومبیل خود سفر می کردند «تصادفا» در حملات هوایی روز شنبه کشته شده اند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی تاکنون در مورد این حادثه اظهار نظر نکرده است.

کتی وستلی، سفیر آمریکا در یمن محاکمه ۹ فرد اعدام شده را «نمایشی» توصیف کرد و افزود این افراد قبل از اعدام «سالها مورد شکنجه و آزار قرار گرفته اند.»

خانم وستلی در پیامی که در حساب توئیتر سفارت آمریکا منتشر شد گفت:«این عمل منزجر کننده نمونه دیگری از بی‌اعتنایی کامل حوثی‌ها به موازین حقوق بشر است.»

سفارت بریتانیا در یمن نیز در بیانیه‌ای اعدام‌های علنی روز شنبه را به عنوان اقدامی بی‌رحمانه محکوم کرد و گفت «نشاندهنده نقض تمامی موازین محاکمات عادلانه از سوی شورشیان حوثی است.»

جنگ یمن در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ با پیشروی سریع شورشیان حوثی و تصرف صنعا، پایتخت آغاز شد. ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار سال ۲۰۱۵ در دفاع از دولت قانونی یمن و با هدف متوقف کردن پیشروی حوثی‌ها وارد جنگ شد.

در طول ۷ سال جنگ دهها هزار نفر جان خود را از دست داده اند و بخش وسیعی از جمعیت این کشور فقیر در معرض قحطی قرار گرفته است. سازمان ملل از چند سال پیش یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG