لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

هشدار یونسکو: هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات نادرست در مورد هولوکاست نشر دهد


یونسکو امکان استفاده از هوش مصنوعی برای تولید مطالبی که «جعل عمیق» نامیده می‌شود، را یکی از «بزرگ‌ترین نگرانی‌ها» دانست
یونسکو امکان استفاده از هوش مصنوعی برای تولید مطالبی که «جعل عمیق» نامیده می‌شود، را یکی از «بزرگ‌ترین نگرانی‌ها» دانست

سازمان آموزشی، عملی و فرهنگی سازمان ملل متحد هشدار داد هوش مصنوعی ممکن است اطلاعات نادرست و گمراه‌کنند‌ه‌ در مورد هولوکاست را در فضای مجازی نشر دهد.

گزارش یونسکو که روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد منتشر شد، حاکی است به‌دلیل وجود نقص در برنامه‌های نگارش هوش مصنوعی یا عزم انکارکنندگان هولوکاست و گروه‌های مروج نفرت، هوش مصنوعی ممکن است برای تولید محتواهایی استفاده شود که حقیقت وقوع هولوکاست را زیر سئوال می‌برند.

یونسکو امکان استفاده از هوش مصنوعی برای تولید مطالبی که «جعل عمیق» نامیده می‌شود، در ارتباط با برانگیختن تردید جدی در وقوع هولوکاست، را یکی از «بزرگ‌ترین نگرانی‌ها» دانست.

این گزارش می‌افزاید ساخت تصاویر یا ویدئوهایی که ظاهراً واقع‌گرایانه هستند با این هدف که به مخاطبین نشان دهد هولوکاست یا رخ نداده یا در ابعاد آن «اغراق شده» است، می‌تواند به یهودی‌ستیزی بیشتر و عدم درک درست از مقطع تاریخی وقوع هولوکاست در قرن بیستم منجر شود.

در جریان هولوکاست بیش از شش میلیون تن از یهودیان اروپا بر اساس برنامه از پیش طراحی‌شده حکومت نازی آلمان کشته شدند.

کشتار نازی‌ها از گروه‌های غیرآریایی، به قتل کولی‌ها و گروه‌های بسیار دیگری نیز در طول سال‌های حکومت آلمان نازی و جنگ جهانی دوم منجر شد.

با این حال، یونسکو در گزارش خود یادآور شده که در حال حاضر برخی از برنامه‌هایی که بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کنند، به کاربران اینترنتی امکان می‌دهد با مهره‌های نازی که شخصیت‌های ‌آن‌ها بازسازی شده‌اند، مانند آدولف هیتلر، رهبر حکومت نازی آلمان، تعامل داشته باشند.

آدره‌ی ازولای، مدیرکل یونسکو، همزمان با انتشار گزارش این نهاد هشدار داد که اگر حقایق هولناک هولوکاست در نتیجه استفاده غیر مسئولانه از هوش مصنوعی «کمرنگ، تحریف یا جعل شود» جهان در معرض خطر «گسترش انفجاری یهودستیزی و کاهش تدریجی درک انسانی از علل و پیامدهای آن جنایات» قرار خواهد گرفت.

به گزارش یونسکو، هوش مصنوعی حتی ممکن است «ناخواسته» داده‌های غیر قابل اعتمادی را در خصوص هولوکاست مطرح کند و به سوء‌تفاهم در مورد وقوع و ابعاد هولوکاست دامن بزند.

این گزارش حاکی است برنامه‌های هوش مصنوعی که درک‌شان از جهان مبتنی بر منابع نسبتا محدود است، ممکن است پاسخ‌های ناقض یا گمراه‌کننده در مورد هولوکاست ارائه کنند.

یونسکو از شرکت‌های فناوری خواسته است تا در امر توسعه و کاربرد هوش مصنوعی قوانین اخلاقی تدوین کنند تا احتمال نشر اطلاعات غیرقابل اعتماد کاهش یابد و امکان تحرک برای مهره‌هایی که از این برنامه‌ها برای تشویق خشونت و نشر دروغ در قبال هولوکاست استفاده می‌کنند، محدود شود.

گزارش یونسکو ضمن همکاری با کنگره جهانی یهود تهیه شده است. این کنگره در نیویورک با سابقه ۸۷ سال فعالیت خود را «بازوی دیپلماتیک» قوم یهود معرفی می‌کند.

کنگره جهانی یهود در تابستان ۱۹۳۶ در اوج قدرت حکومت نازی‌ آلمان که موج یهودی‌ستیزی در اروپا را در پی داشت، در ژنو برپا شد. اما تعاملات آن در برابر کشورهای وقت غرب، نتوانست مانع از وقوع هولوکاست در جنگ جهانی دوم شود.

یهودی‌ستیزی در دوره اخیر در سرزمین‌هایی مانند آمریکا، فرانسه و برخی کشورهای دیگر غرب به شدت افزایش یافته و بر شمار انکارکنندگان هولوکاست نیز افزوده شده است. بسیاری از این منکران جدید هولوکاست به منابع و مطالب انتشار یافته بر اساس هوش مصنوعی استناد می‌کنند.

در برابر، مراکزی مانند موزه ید و شم در اسرائیل که اسناد و مدارک هولوکاست در آن نگهداری می‌شود، با تکیه بر هوش مصنوعی رخدادهای هولوکاست را برای بینندگان زنده می‌کنند.

محققان موزه ید و شم از هوش مصنوعی برای جستجو در میان صدها میلیون سند و مدرک دوره حکومت آلمان نازی استفاده کرده‌اند.

هوش مصنوعی توانست در سال ۲۰۲۳ میلادی با بررسی سخنان و داده‌هایی که تا کنون مورد توجه قرار نگرفته بود، اسامی ۷۳ هزار قربانی یهودی دیگر هولوکاست را شناسایی کرده و به آرشیو اسامی بیش از ۴.۵ میلیون نفری این موزه اضافه کند.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG