لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اوکراین نیمی از اراضی اشغالی خود را آزاد کرده است


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید اوکراین در بیش از ۵۰۰ روزی که از تهاجم نظامی روسیه می‌گذرد توانسته است نیمی از اراضی اشغالی خود را که به تصرف نظامیان روسیه درآمده بود، آزاد کند.

آنتونی بلینکن روز یکشنبه اول مرداد در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان اظهار داشت کی‌یف برای آزادسازی «تمامی» اراضی اشغال شده خود توسط روسیه، «نبردی بسیار دشوار» پیش رو دارد.

او در رابطه با آغاز ضدحملات جدید اوکراین علیه نیروهای روسیه گفت هنوز روزهای ابتدایی است و باید منتظر نتایج آن بود: «نتیجه طی یکی دو هفته مشخص نمی‌شود و باید منتظر نتیجه ضدحملات در ماه‌های آینده بود».

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز ۲۸ تیر اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی دیگر به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار از جمله چهار سامانه پدافند هوایی را به اوکراین ارائه می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، برخلاف دیگر کمک‌های نظامی که با فرمان رئیس جمهور آمریکا به سرعت در اختیار اوکراین قرار می‌گیرند٬ این بسته نظامی تازه ممکن است تا سال دیگر به دست اوکراینی‌ها نرسد. به عبارت دیگر٬ این کمک‌های نظامی تازه در نبرد کنونی نیروهای اوکراینی علیه روسیه تاثیری ندارد.

بسته کمک نظامی یاد شده که در چاچوب «ابتکار کمک امنیتی اوکراین» ارائه می‌شود، شامل چهار سیستم موشکی پیشرفته سطح به هوای ناسامز و مهمات برای آنها و همچنین پهپادهای فونیکس گوست خواهد بود.

همزمان با اظهارات اخیر آقای بلینکن، دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با الکساندر لوکاشنکو نیز روز یکشنبه انجام شد.

آقای پوتین در دیدار با همتای بلاروسی خود گفت که ضدحملات اوکراینی‌ها با «شکست» مواجه شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز اواخر ماه گذشته گفته بود سرعت پیشروی نظامیان این کشور کمتر از انتظارات قبلی پیش می‌رود، اما برای بازپس‌گیری اراضی اشغالی نیروهایش را تحت فشار قرار نخواهد داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، ضدحملات گسترده نیروهای اوکراینی با مانع استحکامات قوی ارتش روسیه در مناطق جنوبی و شرقی کشور مواجه شده است.

نیروهای واگنر به سمت «مرزهای لهستان» می‌روند

رئیس جمهور بلاروس در دیدار با پوتین همچنین از تمایل مزدوران نظامی واگنر روسیه برای اعزام به مناطق مرزی با لهستان خبر داد.

هفته گذشته نیز با انتشار خبرهایی مشابه، دولت لهستان نیروهای نظامی خود را به سمت مرزهای این کشور با بلاروس سوق داد؛ موضوعی که با واکنش تهدیدآمیز پوتین مواجه شد و لهستان را به «ادعای ارضی علیه بلاروس» متهم کرد. دولت لهستان این ادعا را رد کرده است.

گروه مزدوران واگنر از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه علیه اوکراین، مسئولیت چشمگیری در اشغال اراضی این کشور داشته و آخرین پیروزی روسیه در اشغال منطقه باخموت در شرق اوکراین نیز به دست نیروهای واگنر که بخش بزرگی از آن‌ها را زندانیان روسیه تشکیل می‌دهد، انجام شد.

نظامیان واگنر در پی شورش نافرجام ماه گذشته، با میانجی‌گری آقای لوکاشنکو در بلاروس مستقر شدند.

لوکاشنکو، مهم‌ترین متفق روسیه در اروپا، با بیان این‌که اعضای واگنر خواستار اعزام به غرب هستند همچنین مدعی شد آن‌ها «تمایل دارند سفری به ورشو و ژشوف (شهرهای لهستان) داشته باشند».

او افزود که «نظامیان واگنر باعث ایجاد استرس شده‌اند، اما من طبق تصمیم از پیش اتخاذ شده آنها را در مرکز بلاروس نگه داشته‌ام».

آقای پوتین نیز مدعی شد نیروهای اوکراینی در پی ضدحملات اخیر متحمل «۲۶ هزار» تلفات نظامی شده‌اند.

اظهارات او در پی چندین روز حملات متوالی موشکی و پهپادی روسیه به بندر اودسا، مهم‌ترین بندر صادرات دریایی غلات اوکراین انجام شده است.

اوله کیپر، فرماندار این بندر جنوبی اوکراین، می‌گوید در حملات روز یک‌شنبه روسیه علاوه بر کشته شدن یک تن و زخمی شدن ۲۲ نفر از جمله چهار کودک، زیرساخت‌ها، مراکز مسکونی و اماکن مذهبی در حملات انجام‌شده از سوی ارتش روسیه نیز آسیب دیده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز، نیوزویک، رادیو اروپای آزاد و رادیوفردا/د.خ/آ.ت
XS
SM
MD
LG