لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

رئیس جدید سنتکام ایران را عامل اصلی «بی‌ثباتی در خاورمیانه» توصیف کرد


ژنرال مایکل کوریلا روز ۱ آوریل امسال (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) فرماندهی سنتکام را از ژنرال کنث مک‌کنزی تحویل گرفت
ژنرال مایکل کوریلا روز ۱ آوریل امسال (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) فرماندهی سنتکام را از ژنرال کنث مک‌کنزی تحویل گرفت

مایکل کوریلا، ژنرالی که بیش از یک ماه پیش به ریاست ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) منصوب شد، در جریان نخستین سفر منطقه‌ای خود که به مصر، امارات و عربستان سعودی انجام داد، ایران را «همچنان بی‌ثبات‌کننده‌ترین عامل در خاورمیانه» توصیف کرد.

این ژنرال ارشد آمریکایی در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت، با نشریه خبری «دِ نشنال» انجام داده، خواستار تلاشی هماهنگ در منطقه برای مقابله با جمهوری اسلامی و همچنین شورشیان حوثی شد.

او تأکید کرد که برای مقابله با تهدیدات حوثی‌ها به ایجاد «برنامه یکپارچه دفاع هوایی و موشکی برای عربستان سعودی و امارات» متعهد است.

مایکل کوریلا گفت که نیاز روزافزونی به مقابله با تعداد فزاینده حملات با پهپادهای نسبتاً ارزان وجود دارد و افزود که فناوری‌ها در حوزه دفاع در برابر این حملات بهبود پیدا کرده و باید این بهبودها در منطقه اعمال شود.

در ماه مارس، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تنها چند ساعت پس از حمله به یک پالایشگاه نفت در عربستان سعودی، در مورد ایجاد یک سامانه پدافندی یکپارچه برای مقابله با تهدیدات هوایی، موشکی و دریایی با ایالات متحده دیدار کردند.

ژنرال کوریلا در این مورد به «د نشنال» گفت که نگرانی‌های زیادی در مورد ۴۴۰ حمله از این دست علیه عربستان سعودی در سال ۲۰۲۱ و سپس دو حمله علیه امارات در ژانویه ۲۰۲۲ وجود دارد.

او گفت به همین دلیل است که ایجاد سامانه دفاع موشکی و پهپادی کلیدی است، اما تأکید کرد: «مهم‌ترین مسئله این است که یکپارچه و لایه به لایه باشد.»

وی افزود: «پیام من در هر سه کشور این است که ایالات متحده شریک قابل اعتمادی است و این رابطه قوی است.»

در حالی که کشورهای غربی برای کاهش چشمگیر یا توقف واردات نفت از روسیه آماده می‌شوند، حملات حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران به تأسیسات نفتی عربستان به‌ طور دوره‌ای ادامه دارد.

خبرگزاری بلومبرگ فروردین امسال به نقل از منابع آگاه نوشت که با افزایش حملات حوثی‌های تحت حمایت ایران به امارات متحده عربی و عربستان، این دو کشور عربی خلیج فارس به دنبال انعقاد پیمان نظامی و دریافت ضمانت کتبی از آمریکا برای حمایت نظامی هستند.

ژنرال کوریلا در بخش دیگری از سخنان روز پنج‌شنبه خود گفت «نگرانی‌های ما در مورد ایران بسیار فراتر از توان و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای آنهاست» و تأکید کرد که «اجازه نخواهیم داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

آقای کوریلا در بهمن‌ماه سال گذشته هم ایران را «عامل بی‌ثبا‌ت‌کننده شماره یک» در منطقه تحت پوشش سنتکام نامیده و تاکید کرده بود که از «هر توافق قابل اجرایی» که مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شود حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG