لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

ارتش آمریکا: موشک‌های حوثی‌ها به دو کشتی سوئیسی و آلمانی اصابت کرد


نمایش تسلیحات نظامی حوثی‌ها در صنعا
نمایش تسلیحات نظامی حوثی‌ها در صنعا

ارتش ایالات متحده تایید کرد که شورشیان حوثی تحت حمایت ایران با حمله به دو فروند کشتی در مالکیت کشورهای اروپایی خساراتی به آنها وارد کرده‌اند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، شامگاه یکشنبه در اطلاعیه‌ای گفت، دوکشتی که ظرف مدت ۲۴ ساعت هدف حمله قرار گرفتند، کشتی‌های «ام/وی تاویش» و «ام/وی نوردرنی» هستند که اولی تحت مالکیت سوئیس است و با پرچم لیبریا تردد می‌کند و دومی تحت مالکیت آلمان و با پرچم «آنتیگوا و باربودا».

بر اساس این اطلاعیه، دو موشک بالستیک ضدکشتی از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها به سوی خلیج عدن شلیک شدند که یکی از آنها به کشتی «ام/وی تاویش» اصابت کرد.

به گفته سنتکام، کشتی «ام/وی تاویش» دچار خساراتی شد، اما توانست به مسیر خود ادامه بدهد و ضمن آن که کسی نیز در این حادثه مجروح نشده است.

اطلاعیه یادشده می‌افزاید که در رخداد جداگانه‌ای، حوثی‌ها یک فروند موشک بالستیک و یک فروند موشک کروز ضدکشتی به خلیج عدن شلیک کردند که هر دوی این موشک‌ها به کشتی و «ام/وی نوردرنی» برخورد کردند.

طبق این اطلاعیه، کشتی «ام/وی نوردرنی» نیز دچار خساراتی شد، اما به مسیر خود ادامه داد و این حادثه هم هیچ مجروحی بر جای نگذاشت.

حوثی‌ها ساعاتی قبل از این اطلاعیه، اعلام کرده بودند که دو کشتی با نام‌های «نوردرنی» و «تاویشی» مورد حمله آنها قرار گرفته است. این گروه شورشی همچنین مدعی شده بود که یک ناو جنگی بریتانیا را نیز هدف قرار داده‌، اما بریتانیا این ادعا را تکذیب کرد.

در هفت ماه گذشته، حوثی‌هابا ادعای حمایت از فلسطینی‌ها صدها حمله علیه کشتی‌های تجاری در آب‌های منطقه انجام داده‌اند.

این اقدامات، کشتی‌رانی بین‌المللی در مسیرهای کلیدی دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن را با مشکل مواجه کرده و شرکت‌های کشتی‌رانی را مجبور کرده که مسیر کشتی‌های خود را تغییر دهند.

این شرکت‌ها اکنون برای اجتناب از حملات حوثی‌ها مسیر به مراتب طولاتی‌تر و پرهزینه‌تر دور آفریقا را انتخاب کنند.

XS
SM
MD
LG