لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

سنتکام از اقدام «خطرناک و ناامن» قایق‌ سپاه هنگام عبور ناوهای آمریکایی از تنگه هرمز خبر داد


«یواس‌اس سالیوانز» عکس از آرشیو
«یواس‌اس سالیوانز» عکس از آرشیو

فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، روز سه‌شنبه ۱۵ آذر ماه اعلام کرد که یک قایق گشتی سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه برای دو ناو آمریکایی در حال عبور از تنگه هرمز مزاحمت ایجاد کرده است. سنتکام رفتار این قایق گشتی سپاه پاسداران را «ناامن و غیر حرفه‌ای» دانسته است.

یک سخنگوی سنتکام هم در این زمینه گفت، ناو «یواس‌اس‌ لویس پولر» به همراه ناوشکن «یواس‌اس سالیوانز» در حال حرکت به سمت خلیج فارس بودند که توسط یک قایق تهاجمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رهگیری شدند.

سنتکام می‌گوید، این قایق سپاه با تابش نورافکن سعی کرد در حرکت ناوها اختلال ایجاد کند و از فاصله ۱۵۰ یاردی (تقریبا ۱۴۰ متری) کشتی‌های آمریکایی عبور کرد. به ویژه این که چنین اقدام خطرناکی به هنگام شب صورت گرفت.

طبق این بیانیه، ناوهای آمریکایی با استفاده از هشدارهای صوتی و لیزرهای غیرکشنده وضعیت پیش آمده را کنترل کردند و به مسیر خود ادامه دادند.

سنتکام در این بیانیه تصریح کرد، اقدامات سپاه پاسداران «استانداردهای بین‌المللی رفتار حرفه‌ای و ایمنی دریایی را نقض کرده و خطر اشتباه محاسباتی و برخورد» را افزایش می‌دهد.

به گفته یکی از سخنگویان سنتکام، هیچ عکس یا ویدیویی از این حادثه منتشر نشده است.

نیروی دریایی آمریکا روز ۳۱ خرداد نیز اعلام کرده بود یک ناو جنگی این کشور در تنگه هرمز با قایق‌های تندرو سپاه پاسداران «که مستقیماً به سمت ناو آمریکایی می‌آمدند»، برخورد تنش‌آمیز داشته است.

در جریان آن واقعه، ناو گشت‌زنی «سیروکو» هنگام عبور از تنگه هرمز برای ورود به خلیج فارس با سه قایق تندرو سپاه پاسداران مواجه شد که «تا ۴۵ متری» ناو سیروکو آمدند و تنها پس از بوق‌های هشدار و شلیک منور توسط ناو آمریکایی جهت حرکت خود را تغییر دادند.

این رویارویی حدود یک ساعت به‌طول انجامید و نیروی دریایی آمریکا ویدئوی مربوط به این حادثه را نیز همان زمان منتشر کرد.

XS
SM
MD
LG