لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

روز جهانی ناپدیدسازی قهری؛ آمریکا محدودیت‌هایی بر ۱۴ مقام سوریه وضع کرد


وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ۱۴ مقام سوریه را به دلیل نقض حقوق بشر و دست داشتن در ناپدیدسازی‌های قهری مشمول محدودیت‌های روادید می‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای که روز جمعه نهم شهریور منتشر شد ضمن اعلام این خبر گفت رژیم بشار اسد سال‌هاست که از بازداشت‌های خودسرانه و ناپدیدسازی‌های قهری به عنوان ابزاری برای سرکوب منتقدان استفاده می‌کند.

آقای میلر با بیان اینکه تا کنون بیش از ۹۶ هزار نفر در سوریه توسط رژیم بشار اسد ناپدیدسازی قهری شده‌اند گفت به خانواده‌های مستاصل این افراد هیچ پاسخی داده نمی‌شود و کسانی که در پی کسب اطلاعات بیشتری باشند با مجازات این رژیم روبه‌رو می‌شوند.

اِعمال محدودیت‌های روادید علیه ۱۴ مقام سوری همزمان با سی‌ام اوت، روز جهانی قربانیان ناپدیدسازی قهری، اعلام شد اما هنوز اسامی و هویت این مقام‌های سوری منتشر نشده است.

دولت آمریکا پیش از این نیز در دسامبر سال گذشته و مارس امسال در مجموع ۲۱ مقام دیگر سوریه و اعضای خانواده‌های آنها را به دلیل مشارکت در نقض حقوق بشر و ناپدیدسازی‌های قهری مشمول محدودیت‌هایی قرار داد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه جدید خود افزوده است: «ایالات متحده از رژیم اسد و دیگر عوامل در سوریه می‌خواهد که به اقدام مذموم ناپدیدسازی قهری و ربایش‌ها پایان دهند، سرنوشت ناپدیدشدگان را روشن کنند و همه کسانی را که هنوز زنده هستند آزاد کنند».

کنوانسیون بین‌المللی حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدیدسازی قهری در سال ۲۰۱۰ اجرایی شد.

نهادهای مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، از ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای با بیشترین موارد ناپدیدسازی قهری نام می‌برند و از جمله به اعدام‌های جمعی زندانیان در فاصله مرداد و شهریور ۱۳۶۷ و دفن مخفیانه آنها اشاره می‌کنند.

سوریه، سریلانکا، آرژانتین و زیمبابوه نیز به عنوان دیگر کشورهای با بیشترین موارد ناپدیدسازی قهری مطرح شده‌اند.

XS
SM
MD
LG