لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

هکرهای ایرانی اطلاعات ستاد ترامپ را به تیم بایدن «پیشنهاد داده‌ بودند»


مقامات ایالات متحده می‌گویند هکرهای ایرانی به کارکنان ستاد انتخاباتی جو بایدن پیشنهاد داده بودند که مطالب «غیرعمومی و به سرقت رفته» از ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه ریاست‌جمهوری آمریکا، را در اختیارشان بگذارند.

گزارش سازمان‌های اطلاعاتی و پلیس ایالات متحده که روز چهارشنبه ۲۸ شهریور منتشر شد، فاش می‌سازد که هکرها «ای‌میل‌های ناخواسته‌ای را برای افرادی که در آن زمان با ستاد انتخاباتی جو بایدن در ارتباط بودند، ارسال کردند که حاوی گزیده‌ای از مطالب خصوصی و به سرقت رفته از ستاد انتخاباتی ترامپ بود».

آقای بایدن در زمان ارسال این ای‌میل‌ها نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود، اما او در نهایت از انتخابات کناره‌گیری کرد و راه را برای نامزدی کامالا هریس، معاون خود، گشود.

بیانیه مشترک دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده، اف‌بی‌آی، و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت‌های ایالات متحده تاکید می‌کند که هیچ یک از کارکنان ستاد انتخاباتی بایدن به ای‌میل‌ها پاسخ نداده‌اند.

این نهادها ماه گذشته هک شدن ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را به ایران نسبت دادند و تهران را متهم کردند که به‌دنبال نفوذ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ است، اما ایران این اتهامات را رد کرده.

بیانیه مشترک یادشده با اشاره به هکرهای ایران، روسیه و چین هشدار داده که با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کشورهای خارجی تلاش‌های خود را برای تاثیرگذاری بر این انتخابات افزایش داده‌اند و در این راستا به اختلافات سیاسی در جامعه آمریکا دامن می‌زنند.

بر اساس این بیانیه، هکرهای ایرانی همچنین تلاش کرده‌اند اطلاعات به سرقت‌رفته از ستاد ترامپ را با ارگان‌های رسانه‌ای آمریکایی به اشتراک بگذارند.

اما نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای این اتهامات را به شدت رد کرد.

بیانیه ایران می‌گوید: «این گونه ادعاها هیچ اعتبار و مشروعیتی ندارند و کاملا بی‌اساس و غیرقابل قبول هستند. ایران هیچ انگیزه و قصدی برای مداخله در انتخابات آمریکا ندارد و بنابراین قاطعانه چنین اتهاماتی را رد می کند.»

پیش از این هر دو ستاد انتخاباتی ترامپ و هریس گفته بودند که هدف حملات سایبری قرار گرفته‌اند. شرکت‌های فناوری مستقر در ایالات متحده نیز گفته‌اند که چنین حملاتی را شناسایی کرده‌اند.

ستاد انتخاباتی ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد که این یافته‌ها گویای آن است که «ایرانی‌ها برای کمک به کامالا هریس و جو بایدن فعالانه در انتخابات دخالت می‌کنند».

XS
SM
MD
LG