لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۶

سفر از پیش اعلام نشده مایک پومپئو به کابل


وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که تا اول ماه سپتامبر توافقی با طالبان افغانستان برای صلح در این کشور حاصل شود
وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که تا اول ماه سپتامبر توافقی با طالبان افغانستان برای صلح در این کشور حاصل شود

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۴ تیر در سفری از پیش اعلام نشده به کابل، پایتخت افغانستان، رفت.

آقای پومپئو که در جریان این سفر با خبرنگاران گفت‌وگو داشت ابراز امیدواری کرد که تا اول ماه سپتامبر (۱۰ شهریور) توافقی با طالبان افغانستان برای صلح در این کشور حاصل شود.

وزیر خارجه ایالات متحده در سفر خود به کابل با اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، و دیگر مقامات عالی این کشور و همچنین ژنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان، دیدار کرد.

به گفته وی، برای واشینگتن آن‌چه در رابطه با افغانستان «بالاترین اولویت» را دارد، صلح در این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «امیدوارم که تا قبل اول سپتامبر به توافق صلح دست پیدا کنیم که مسلما ماموریت ما چنین است.»

واشینگتن از سپتامبر سال گذشته تلاش می‌کند طالبان را پای میز مذاکره بکشاند تا راهی برای پایان دادن به جنگ در افغانستان پیدا شود.

سفر آقای پومپئو به کابل در آستانه هفتمین دور مذاکرات صلح میان رهبران طالبان و مقامات ایالات متحده انجام می‌شود. دور بعدی این مذاکرات برای روز هشتم تیر در دوحه برنامه‌ریزی شده است.

مذاکره‌کنندگان در دوحه تلاش می‌کنند جدولی زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ارائه دهند و در ازای آن طالبان نیز باید تضمین دهد که شبه‌نظامیان این گروه حملات خود در خاک افغانستان را متوقف خواهند کرد.

مایک پومپئو اظهار داشت: «همه طرف‌ها موافقند که اگر ایالات متحده و طالبان در رابطه با تروریسم و حضور نیروهای خارجی به توافق برسند، آن وقت راه برای گفت‌وگوهای داخلی در افغانستان و مذاکره باز خواهد شد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مسیر خود توقفی نیز در دهلی داشت تا با وزیر خارجه و نخست وزیر هند دیدار کند. وی قبل از کابل برای دیدار با رهبران عربستان سعودی و امارات متحده و گفت‌وگو درباره بحران ایران به این کشورها سفر کرده بود.

منبع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن
XS
SM
MD
LG