لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

ایالات متحده بار دیگر روسیه را به ربودن کودکان اوکراینی متهم کرد


جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید

ایالات متحده بار دیگر روسیه را به ربودن کودکان اوکراینی و سپردن آنها به خانواده‌های روس متهم کرد، اتهامی که پس از انتشار گزارش‌های تازه‌ای از جزییات این اقدامات ادعایی تکرار شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفت: «این اقدامات نفرت‌انگیز و وحشتناک است. کودکان اوکراینی به خانواده‌هایشان در داخل اوکراین تعلق دارند.»

وی افزود: «روسیه نه تنها علیه ارتش اوکراین بلکه علیه مردم اوکراین جنگ به راه انداخته است.»

نشریه فایننشال تایمز روز چهارشنبه در گزارشی تحقیقی نوشت که چهار کودک اوکراینی را شناسایی و ردیابی کرده که به روسیه برده شده‌ و نام و مشخصات دیگر آنها را برای فرزندخواندگی در یک وبسایت روسی گذاشته‌اند.

این گزارش می‌گوید که کودکان مورد اشاره بین ۸ تا ۱۵ سال سن دارند.

بر اساس این گزارش، اسم یکی از بچه‌ها به اسمی روسی تغییر یافته و هیچ اشاره‌ای در وبسایت به هویت و ریشه‌های اوکراینی او نشده است.

اوکراین خواستار بازگرداندن حدود ۲۰ هزار کودکی کرده است که می‌گوید روس‌ها از آغاز این جنگ در سال ۲۰۲۲ تاکنون آنها را به طور غیرقانونی به روسیه برده‌اند.

دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل این اتهامات، حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و ماریا لووا-بلوا، کمسیر حقوق کودکان در دولت روسیه را صادر کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ماه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که می‌خواهد در اجلاس صلح اوکراین که به زودی در سوئیس برگزار خواهد شد مسئله بازگشت این کودکان به کشور خود را به یکی از موضوعات اصلی تبدیل کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG