لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷
۱۲:۵۴ ۲۳.۱۰.۱۴۰۲

تجمع مقابل سفارت بریتانیا در تهران در حمایت از حوثی‌ها

رسانه‌های حکومتی ایران از تجمع افرادی که آنان را «دانشجو» نامیده‌اند در مقابل سفارت بریتانیا در تهران خبر دادند.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نوشت که این تجمع در شامگاه جمعه و در اعتراض به حملۀ آمریکا و بریتانیا به حوثی‌های یمن برگزار شد.

حوثی‌های یمن از گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران هستند.

در دهه‌های گذشته، حامیان حکومت تحت عنوان «دانشجو» بارها مقابل سفارت‌خانه‌های خارجی تجمع کرده‌اند که برخی از این تجمع‌ها منجر به حمله به مراکز دیپلماتیک در ایران و قطع روابط تهران با کشورها شده است.

۰۷:۳۹ ۲۳.۱۰.۱۴۰۲

سنتکام از حملات موشکی به یک سایت راداری حوثی‌ها خبر داد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک ناو نیروی دریایی ایالات متحده با موشک یک سایت راداری حوثی‌ها را هدف قرار داده است.

در بیانیه سنتکام آمده است: «روز شنبه ساعت ۳:۴۵ بامداد به وقت صنعا، نیروهای آمریکایی یک سایت راداری حوثی‌ها را در یمن مورد حمله قرار دادند. این حمله توسط ناو «یو‌اس‌اس کارنی» و با موشک‌های تاماهاوک انجام شد.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید٬ این حمله با یک هدف نظامی خاص طراحی شده بود و با حملات بامداد روز جمعه مرتبط بود که برای تضعیف توانایی حوثی‌ها برای حمله به کشتی‌های تجاری انجام شد.

سنتکام می‌گوید از ۲۸ آبان تاکنون شبه نظامیان حوثی ۲۸ حمله به مسیر کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند.

۰۶:۲۲ ۲۳.۱۰.۱۴۰۲

حمله تازه به حوثی‌ها توسط ناو آمریکایی انجام شد

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از خبرنگار خود در وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گزارش داد٬ حمله تازه علیه شبه نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران در یمن از یک ناو نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه انجام شد.

یک کارشناسی امنیتی هم به شبکه سی‌ان‌ان گفت این یک حمله تاکتیکی است و احتمالا پس مرور نتایج حمله بامداد جمعه، ارتش آمریکا به نتیجه رسیده است که نیاز به حمله مجدد به این منطقه وجود دارد.

گزارش‌ها حاکی است در حمله بامداد شنبه آمریکا یک سایت راداری که تهدیدی برای مسیر کشتی‌رانی در دریای سرخ بود، هدف قرار گرفته شده است.

در همین زمینه، شبکه المسیره، وابسته به حوثی‌ها، از یک انفجار منطقه شمالی صنعا، پایتخت یمن، خبر داد.

گفته می‌شود در این حمله موشکی پایگاه الدیلمی واقع در نزدیکی فرودگاه صنعا هدف قرار گرفته شده است.

۰۵:۰۲ ۲۳.۱۰.۱۴۰۲

آمریکا دوباره مواضع شبه نظامیان حوثی را در صنعا هدف قرار داد

مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند، ارتش این کشور مواضع شبه نظامیان حوثی را بامداد شنبه هدف قرار داده است.

به گزارش سی‌ان‌ان ارتش آمریکا مواضع راداری گروه شبه نظامیان را هدف قرار داد.

رسانه‌های نزدیک به حوثی نیز اعلام کردند نیروهای آمریکایی و بریتانیایی اهدافی را صنعا، پایتخت یمن، هدف قرار دادند.

این دومین باری است که در ۲۴ ساعت گذشته مواضع شبه نظامیان حوثی مورد حمله قرار می‌گیرد. ارتش آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی و متحدانش بامداد جمعه بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده شبه نظامیان حوثی در یمن، هدف قرار دادند.

شبه نظامیان حوثی نیز روز جمعه در واکنش به حملات آمریکا و بریتانیا، یک موشک به مسیر خطوط کشتیرانی در دریای سرخ شلیک کردند.

۰۱:۴۵ ۲۳.۱۰.۱۴۰۲

بایدن می‌گوید آمریکا به دنبال جنگ نیابتی با ایران نیست

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، جمعه یک روز پس از حملات ایالات متحده و بریتانیا به موضع شبه نظامیان حوثی در مناطق مختلف یمن گفت که او این گروه را «یک سازمان تروریستی» می‌داند.

در جریان دیدار جو بایدن از کسب و کارهای کوچک در شهر النتون، در ایالت پنسیلوانیا آمریکا٬ از او پرسیده شد که آیا شبه نظامیان حوثی یک «گروه تروریستی» هستند. او در پاسخ گفت : «فکر می‌کنم آنها هستند.»

دولت جو بایدن در اولین سال روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱، گروه انصارالله، بدنه اصلی شبه نظامیان حوثی، را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

مقامات دولت جوبایدن پیشتر در ماه نوامبر اعلام کرده بودند که در حال ارزیابی مجدد وضعیت شبه نظامیان حوثی هستند.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد٬ حملات بامداد جمعه تلفات انسانی نداشته و به همین خاطر «موفقیت آمیز» بوده است.

جنگ نیابتی با ایران

جو بایدن همچنین گفت٬ معتقد نیست که ایالات متحده درگیر یک جنگ نیابتی با ایران است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده درگیر جنگ نیابتی است؟ گفت: «خیر. من قبلا پیام را به ایران رسانده‌ام. آنها می دانند که نباید هیج کاری انجام دهند.»

آقای بایدن توضیح بیشتر در خصوص پیام خود ارائه نکرد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه تصریح کرد: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که اگر حوثی‌ها به این رفتار خیرسرانه خود ادامه دهند، به همراه با متحدان خود پاسخ خواهیم داد.»

ارتش آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و متحدانش بامداد جمعه بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده شبه نظامیان حوثی در یمن، هدف قرار دادند.

۲۳:۱۵ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

حوثی‌ها به کشتی حامل نفت روسیه «به‌اشتباه» موشک شلیک کردند

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا می‌گوید شبه‌نظامیان حوثی روز جمعه به‌اشتباه سعی کردند یک نفتکش حامل نفت روسیه را در دریای سرخ هدف حمله موشکی قرار دهند.

بر اساس این گزارش، نفتکش یاد شده در فاصله ۹۰ مایل دریایی آب‌های بندر عدن یمن در حالی که سیگنال ردیابی خود را خاموش کرده بود، مورد حمله موشکی حوثی‌ها قرار گرفت.

این موشک در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری نفتکش یاد شده در دریا سقوط کرد.

داده‌های شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد نام کشتی یاد شده «خالیسا» بوده که با پرچم پاناما در حال تردد بود.

رویترز می‌نویسد این دومین حمله اشتباه حوثی‌ها به نفتکش‌های حامل نفت روسیه است.

حوثی‌ها مدعی هستند به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل حمله می‌کنند، اما طی سه ماه گذشته گزارش‌های متعددی از حملات این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌هایی که هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند، منتشر شده است.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا در گزارش دیگری گفته است دو مورد تعقیب کشتی‌های تجاری توسط قایق‌های تندرو حوثی‌ها نیز روز جمعه مشاهده شده است.

هیچ کدام از این حملات منجر به خسارت به کشتی‌ها نشده است.

۲۳:۰۸ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

عربستان ورود نیروهای خارجی به پایگاه نظامی این کشور را تکذیب کرد

سخنگوی وزارت دفاع عربستان ورود «نیروهای خارجی» به پایگاه هوایی ملک فهد در شهر طائف این کشور را شایعه خواند و آن را رد کرد.

ترکی المالکی روز جمعه بدون اشاره به جزئیات بیشتر اعلام کرد: «این شایعات بی‌اساس هستند.»

عربستان بعد از حملات بامداد جمعه آمریکا و متحدانش به مواضع حوثی‌ها نیز از این حملات حمایت نکرد و طرفین را به «خویشتنداری» دعوت و بر ضرورت حفظ امنیت دریای سرخ تاکید کرد.

از سوی دیگر شبکه عربستانی العربیه به نقل از «منابع دیپلماتیک اروپایی» اعلام کرد که اروپا از آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ به ایران هشدار داده بود و اضافه کرد که یک مقام اروپایی با معاون وزیر امور خارجه ایران «به‌منظور بررسی کاهش تنش‌ها» دیدار خواهد کرد.

از دسامبر ۲۰۲۲ حدود ۲۷۰۰ نیروی نظامی آمریکا در عربستان برای آموزش‌های نظامی، مشاوره و کمک به ارتش عربستان در این کشور حضور دارند.

از میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تنها نیروهای بحرینی در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و باب‌المندب حضور دارد و بنابر گزارش پنتاگون، بحرین در حملات شامگاه گذشته به مواضع حوثی‌ها مشارکت داشت.

۲۰:۲۳ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

کاخ سفید: نمی‌خواهیم با ایران وارد درگیری شویم

کاخ سفید می‌گوید به‌رغم انجام حملات هوایی علیه مواضع حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، آمریکا به دنبال درگیری با ایران نیست.

جان کربی،‌ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی تأکید کرد: «ما به دنبال درگیری با ایران نیستیم. ما به دنبال تشدید تنش‌ها نیستیم و دلیلی وجود ندارد که تنش‌ها از آنچه در چند روز اخیر رخ داده، فراتر رود.»

او در این مصاحبه همچنین گفت که به دنبال حملات بامداد جمعه به مواضع حوثی‌ها، دولت آمریکا هنوز در حال «ارزیابی ضربات واقعی به اهداف» است.

آٔقای کربی افزود: «کار [ارزیابی] ادامه دارد. فکر می‌کنم تا چند ساعت آينده اطلاعات بهتری درباره آسیب وارد شده خواهیم داشت.»

نیروی هوایی آمریکا صبح جمعه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و متحدانش بیش از ۶۰ نقطه را در ۱۶ مکان مورد استفاده شورشیان حوثی در یمن، هدف قرار دادند.

۱۸:۲۷ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

اردوغان: آمریکا و بریتانیا می‌خواهند دریای سرخ را به «دریای خون» تبدیل کنند

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که آمریکا و بریتانیا درصدند تا دریای سرخ را به «دریای خون» تبدیل کنند و در مقابل، حوثی‌های یمن نیز «با تمام قوا» پاسخ این دو کشور را خواهند داد.

رجب طیب اردوغان بعد از مراسم نمازجمعه در آنکارا حملات صورت گرفته را «استفاده نامتناسب از زور» (در قیاس با تحرکات حوثی‌ها) توصیف کرده است.

او همچنین گفت «از چندین منبع مختلف» شنیده است که حوثی‌ها «پاسخ دفاعی بسیار موفقی» به حملات بامداد جمعه آمریکا و بریتانیا داده‌اند.

آقای اردوغان اضافه کرد که در میانه تحولات اخیر، ایران در حال بررسی این مسئله است که «چطور می‌تواند از خود در برابر همه این حوادث دفاع کند.»

ترکیه که عضو ناتو است، به طور کلی از دولت قانونی و تأیید شده از طرف جامعه بین‌الملل در یمن که علیه حوثی‌ها می‌جنگد، حمایت می‌کند و همچنین پشتیان فرایند صلح به رهبری سازمان ملل است.

آنکارا پیش از این حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی را محکوم کرده بود.

۱۷:۰۰ ۲۲.۱۰.۱۴۰۲

ناتو:  ایران حوثی‌ها را حمایت و مسلح می‌کند، پس باید به آنها افسار بزند

یک سخنگوی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید حملات آمریکا و بریتانیا علیه گروه حوثی‌های مورد حمایت ایران، «دفاعی» بود و «به منظور حفاظت از آزادی کشتیرانی در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان» انجام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگو روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران نیروهای حوثی را حمایت، تجهیز و مسلح کرده است. بنابراین تهران برای افسار زدن به نیروهای نیابتی خود مسئولیت ویژه دارد.»

ناتو در حملات بامداد جمعه آمریکا و بریتانیا علیه اهداف نظامی خوثی‌ها مشارکت نداشته است، اما آمریکا و بریتانیا عضو این پیمان هستند و به‌علاوه هلند و کانادا، دو عضو دیگر ناتو، نیز کار پشتیبانی از این حملات را برعهده داشتند.

در بیانیه ناتو اشاره نشده است که آیا ۳۱ عضو ناتو از حمله به حوثی‌ها حمایت کرده‌اند یا نه.

بیشتر

XS
SM
MD
LG