لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

«پیام‌های» آمریکا به ایران: تشدید تنش در خاورمیانه به نفع تهران نیست


متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

یک روز پس از سفر وزیر خارجه اردن به تهران، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده «پیام‌هایی» برای ایران ارسال کرده و گفته است تشدید تنش به نفع تهران نیست.

متیو میلر روز دوشنبه ۱۵ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت درباره احتمال حمله ایران به اسرائیل نمی‌توان گمانه‌زنی کرد و این تصمیم به ایران ربط دارد، اما افزود: «ما به شکل مداوم از راه‌های دیپلماتیک پیام‌هایی فرستاده‌ایم و کشورها را تشویق کرده‌ایم به ایران بگویند که تشدید تنش به نفع آنها نیست و ما از اسرائیل دفاع خواهیم کرد.»

او همچنین درباره سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران نیز یادآوری کرد ایالات متحده انتظار ندارد مسکو در تنش‌های خاورمیانه «نقش سازنده» ایفا کند.

به گزارش رسانه‌های روسیه و ایران، سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه، روز دوشنبه برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ارشد ایران از جمله همتای ایرانی خود و مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد.

همزمان کاخ سفید گفت جو بایدن نیز در تماس تلفنی با پادشاه اردن درباره تلاش‌ها برای کاهش تنش در خاورمیانه مذاکره کرده است.

در حالی که بیم از حمله تلافی‌جویانه ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به اسرائیل در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، در تهران افزایش یافته است، تحرکات دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز جنگ نیز شتاب گرفته است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که روز دوشنبه ۱۵ مرداد منتشر شد، اعلام کرد در مکالمه رئیس‌جمهور ایالات متحده و ملک عبدالله طرفین درباره تلاش‌های برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای ازجمله با رسیدن به توافق آتش‌بس‌فوری در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی کفت‌وگو کردند.

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن، روز یکشنبه در سفری کم‌سابقه به تهران رفت و با سرپرست وزارت خارجه و رئیس‌جمهور ایران برای کاستن از تنش مذاکره کرد.

از سوی دیگر رسانه‌ها می‌گویند جو بایدن روز دوشنبه جلسه‌ای با مشاوران امنیت ملی خود درباره وضعیت خاورمیانه و احتمال حمله ایران به اسرائیل برگزار می‌کند.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور و کاندیدای جدید حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز در این حلسه در کاخ سفید حاضر است.

روز دوشنبه همچنین وب‌سایت اسرائیلی «والا نت» نوشت وزیر امورخارجه مجارستان که کشورش رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است، به وزیر خارجه اسرائیل گفته است ایران به اسرائیل حمله خواهد کرد.

به نوشته این رسانه، پیتر سیجارتو در گفت‌وگو با ییسرائیل کاتس، همتای اسرائیلی خود گفته است که علی باقری کنی، سرپرست وزارت خارجه ایران این خبر را به او داده است.

با این حال، در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت خاورمیانه در پی ترور اسماعیل هنیه، رئیس‌جمهور فرانسه با رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی گفت‌وگو کرد.

امانوئل مکرون در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشت در تماس تلفنی با محمد بن سلمان و محمد بن زائد، همگی از همه بازگیران منطقه‌ای خواسته‌اند خویشتنداری کنند.

او تأکید کرد:‌ «تشدید تنش به نفع هیچکس نیست.»

همزمان تعداد کشورهایی که به شهروندان خود هشدار داده‌اند از لبنان خارج شوند، افزایش یافته و برخی دولت‌های اروپایی تمهیداتی را برای خروج آنها تدارک دیده‌اند.

روز دوشنبه خبرگزاری آلمان گزارش داد لغو بسیاری از پروازهای خارجی به لبنان و از مبدأ این کشور باعث «هرج و مرج» در فرودگاه بین‌المللی بیروت شده است.

یک روز پیش از ترور اسماعیل هنیه که اسرائیل مسئولیت آن را برعهده نگرفته است، این کشور با حمله به ساختمانی در بیروت، فواد شُکر، از فرماندهان ارشد گروه حزب‌الله را کشت.

در روزهای اخیر گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران با کمک گروه‌های نیابتی خود مانند حزب‌الله، حوثی‌ها در یمن و همچنین گروه‌های شیعه شبه‌نظامی در عراق قصد دارد به اسرائیل حمله کند.

این در حالی است که جزب‌الله بامداد دوشنبه به شمال اسرائیل حمله پهپادی کرد که به گفته ارتش اسرائیل باعث مجروح شدن دو نظامی این کشور شد.

طی حدود ۱۰ ماه اخیر و از آغاز جنگ غزه، حزب‌الله و اسرائیل به شکل مداوم در امتداد مرز میان لبنان و اسرائیل تبادل آتش داشته‌اند، اما این روند در هفته‌های اخیر شدت گرفته است.

حمله راکتی به روستای مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان که اسرائیل حزب‌الله را مسئول آن دانست و باعث کشته شدن چندین کودک و نوجوان شد، فاز جدیدی از حملات ارتش اسرائیل به داخل خاک لبنان را آغاز کرد.

حزب‌الله مسئولیت حمله به جولان را نپذیرفته است.

این گروه شبه‌نظامی که از مهم‌ترین نیروهای مورد حمایت ایران در خاورمیانه است، مانند جمهوری اسلامی وعده پاسخ به حملات اسرائیل را داده و خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید در کنار سایر گروه‌های نیابتی ایران، «نقش کلیدی» در حمله تلافی‌جویانه احتمالی ایران به اسرائیل خواهد داشت.

این در حالی است که ایران اواخر فروردین و در واکنش به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری خود در دمشق که باعث کشته شدن چند فرمانده ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران شد، ده‌ها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد.

اغلب این پرتابه‌ها پیش از رسیدن به خاک اسرائیل توسط پدافند هوایی این کشور و متخدانش سرنگون شدند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، والا نت، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG