لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

ایالات متحده آمریکا علیه رهبران حماس اعلام جرم کرد


 یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی گروه شبه نظامی حماس
یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی گروه شبه نظامی حماس

وزارت دادگستری ایالات متحده علیه رهبران ارشد گروه افراطی حماس به دلیل نقش آنها در برنامه‌ریزی، حمایت و انجام حمله مرگبار ۱۵ مهر پارسال به جنوب اسرائیل اعلام جرم کرد.

این اتهامات علیه یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی گروه شبه‌نظامی حماس، و حداقل پنج نفر دیگراز رهبران این گروه به‌دلیل سازماندهی حمله ۱۵ مهرماه صورت گرفته است که در آن ۱۲۰۰ نفر از جمله ۴۰ آمریکایی کشته شدند. ایالات متحده و بسیاری از دیگر کشورهای غربی، حماس را گروهی تروریستی می‌دانند.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور در بیانیه‌ای تاکید کرد که رهبران حماس متهم هستند که با حمایت سیاسی و اقتصادی دولت ایران و حمایت حزب‌الله لبنان برای نابودی کشور اسرائیل و کشتار غیرنظامیان عمل کرده‌اند.

در این کیفرخواست از شش متهم نام برده شده است که سه نفر از آنها اکنون دیگر زنده نیستند. یحیی سنوار که گمان می‌رود در تونل‌های زیرزمینی غزه مخفی است، خالد مشعل که در دوحه مستقر است و ریاست دفتر خارج از کشور این گروه را برعهده دارد و علی برکه، یکی از مقام‌های ارشد حماس که در لبنان مستقر است،‌ سه متهم زنده در کیفرخواست وزارت دادگستری ایالات متحده هستند.

اسماعیل هنیه رهبر حماس که در تهران ترور شد، محمد ضیف رهبر شاخه نظامی حماس که به گفته مقامات اسرائیلی در حمله هوایی ماه ژوئیه کشته شد و مروان عیسی معاون فرماندهی نظامی حماس که در ماه مارس کشته شد، سه متهمی هستند که دیگر زنده نیستند.

این اولین اقدام ایالات متحده طی ۱۱ ماه گذشته در اعلام جرم علیه رهبران این گروه افراطی است.

آمریکا می‌گوید در ماه فوریه دادستان‌ها علیه این شش نفر اعلام جرم کردند اما به امید دستگیری اسماعیل هنیه از انتشار این خبر صرف نظر کرده بودند.

«صبر شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه به پایان رسیده است»

اقدام ایالات متحده در صدور کیفرخواست علیه رهبران گروه افراطی حماس در میانه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بر سر آتش‌بس در غزه صورت گرفته است.

واشینگتن خواستار توافق میان طرفین جنگ شده و به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای پذیرش طرح آتش‌بس فشار می‌آورد. تلاش‌های واشینگتن به‌ویژه پس از پیدا شدن اجساد شش نفر از گروگان‌هایی که حماس در اختیار داشته است، بیشتر شده.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت این رخداد نشان می‌دهد که چقدر مهم است که آتش‌بس «در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود».

از سویی اسلوونی، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر، نسبت به عدم دستیابی طرفین به توافق آتش‌بس هشدار داد و گفت که صبر این شورا به پایان رسیده و اگر توافق آتش‌بس حاصل نشود، شورای امنیت وارد عمل خواهد شد.

ساموئل ژبوگار، سفیر اسلوونی در سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه گفت: «در شورای امنیت این نگرانی فزاینده‌ وجود دارد که تکلیف باید روشن شود. یا آتش‌بس شکل می‌گیرد یا این که شورا باید به این موضوع فکر کند که چه کارهای دیگری می‌توانیم برای برقراری آتش‌بس انجام دهیم.»

او به خبرنگاران گفت: «من تقریباً مطمئن هستم که در ماه سپتامبر بالاخره تکلیف یکسره می‌شود، نه به این دلیل که ما چنین می‌خواهیم، بلکه به این دلیل که فکر می‌کنم صبر همه به پایان رسیده است.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه گفت که چگونه طرف‌های درگیر در غزه می‌توانند با توقف جنگ موافقت کنند تا حدود ۶۴۰ هزار کودک فلسطینی بتوانند در برابر بیماری فلج اطفال واکسینه شوند، اما بر سر آتش‌بس به توافق نمی‌رسند.

استفان دوجاریک، سخنگوی آقای گوترش به نقل از او عنوان کرد: «اگر طرفین جنگ بتوانند برای محافظت از کودکان در برابر یک ویروس کشنده اقدام کنند... مطمئناً می‌توانند و باید برای محافظت از کودکان و همه بی‌گناهان در برابر وحشت‌های جنگ اقدام کنند.»

شورای امنیت در ماه ژوئن قطعنامه ۲۷۳۵ را تصویب کرد که از طرح سه مرحله‌ای جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های حماس حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG