لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

نیکی هیلی ایران، روسیه و چین را مسئول حمله ۷ اکتبر به اسرائیل دانست


نیکی هیلی یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بود که در رقابت‌های درون حزبی از دونالد ترامپ شکست خورد
نیکی هیلی یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بود که در رقابت‌های درون حزبی از دونالد ترامپ شکست خورد

نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در سفری به اسرائیل سه کشور ایران، روسیه و چین را مسئول حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل دانست.

خانم هیلی که از ویرانه‌های به جای مانده از حمله آن روز حماس به اسرائیل بازدید می‌کرد هشدار داد که ایالات متحده نباید خیلی از خود مطمئن باشد چرا که ممکن است چنین حمله‌ای در خاک آمریکا نیز رخ بدهد.

این سیاستمدار آمریکایی سپس بدون ارائه شواهدی گفت که سازماندهی حمله روز هفتم اکتبر حماس به اسرائیل با ایران بود، روسیه به آن کمک اطلاعاتی کرد و پول آن نیز از چین تامین شد.

وی اظهار داشت: «چین در تمام این مدت از ایران پشتیبانی مالی کرده است. کمک‌های اطلاعاتی روسیه باعث شد که بفهمند که در اسرائیل چه می‌گذرد. ایران هم به آنها در زمینه آموزش کمک کرد. پس این فقط کار حماس نبود.»

خانم هیلی افزود: «این‌ها همه قاتل هستند و با یکدیگر همدستند. اگر واقعا می‌خواهیم که این رخداد دیگر تکرار نشود باید با خود رک و صادق باشیم و ببینیم که چه کسی عامل آن بود.»

ایران اگرچه حامی حماس محسوب می‌شود، اما اتهام دست داشتن در حملات ۷ اکتبر را به شدت رد کرده است. تایم اسرائیل می‌نویسد هیچ شواهدی نیز دال بر همدستی چین و روسیه با حماس در جریان آن حملات نیست. اما با این حال روسیه از آغاز جنگ غزه تاکنون به شدت از اسرائیل انتقاد کرده و میزبان مقامات حماس بوده است.

نیکی هیلی یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بود که در رقابت‌های درون حزبی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، شکست خورد.

با استفاده از گزارش تایم اسرائیل؛ س.ن

XS
SM
MD
LG