لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

شگفتی‌سازی مادر اوکراینی ویمبلدون ۲۰۲۳ را به وجد آورد


 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، و الینا اسویتولینا
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، و الینا اسویتولینا

پیش از برگزاری رقابت‌های نیمه‌ نهایی زنان و مردان ویمبلدون ۲۰۲۳، الینا اسویتولینا از اوکراین، برجسته‌ترین شگفتی‌ساز در این رقابت‌ها بوده است.

او ۹ ماه پس از به دنیا آوردن فرزندش، ضمن غلبه بر چهار بازیکنی که سابقه فتح گرنداسلم را دارند (شامل شماره یک حال حاضر تنیس جهان) به مرحله نیمه نهایی رسیده است.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، مصادف شد با رقابت‌های مونترری در مکزیک و مصاف اسویتولینا با آناستازیا پوتاپووا از روسیه. الینا آن بازی را برد اما از پیشگامان کشورش در درخواست ممانعت از حضور نمایندگان روسیه و بلاروس در مسابقات ورزشی شد.

در چهارمین ماه جنگ، پس از دیدار با آندری شوچنکو اسطوره فوتبال کشورش، در اینستاگرام نوشت: «امروز که با این دشمن خبیث، ظالم و بی رحم روبروییم، کنار نمی‌مانم. هر کاری در توانم باشد انجام خواهم داد تا به کشورم کمک کنم در مهم‌ترین نبردش پیروز شود.»

الینا به دلیل مشکلات سلامتی و ''فرسودگی عاطفی ناشی از جنگ''، اعلام کرد که به طور موقت از شرکت در رویدادهای ورزشی خودداری می‌کند.

شماره سه سابق تنیس دنیا، با مشارکت در نمایشگاه‌ها و خیریه‌ها، بی وقفه در اطلاع‌رسانی و جلب حمایت برای اوکراین کوشا بود و کماکان همان رویه را ادامه می‌دهد.

الینا با همراهی دوستش ایگا شوانتک لهستانی که زن شماره یک تنیس دنیاست، در کراکوف، مبالغ جالب توجهی را جمع‌آوری کردند. این کارزار موفقیت‌آمیز در موناکو نیز تکرار شد.

الینا که همسر فرانسوی‌اش گائل مونفیس هم از ستارگان تنیس است، فقط شش ماه پس از به دنیا آوردن فرزندش به عالی‌ترین سطح تنس حرفه‌ای دنیا بازگشت.

به سرعت در فرم مطلوب قرار گرفت و یک ماه بعد در حالیکه به دلیل غیبت طولانی از جمع ۵۰۰ نفر برتر دنیا خارج شده بود، با برتری مقابل آنا بلینکووا (بازیکن بدون پرچم روسیه) فاتح رقابت‌های استراسبورگ شد.

رویداد بعدی فرنچ اوپن بود که باز هم بلینکووا را برد. در دور چهارم بازیکن دیگری از روسیه (داریا کاساتکینا) را شکست داد و باز هم دست دادن با رقیب در کار نبود.

در یک‌‌چهارم نهایی نوار پیروزی‌هایش مقابل بازیکنان بی پرچم قطع شد و به آرینا سابالنکا از بلاروس باخت. سابالنکا لب تور ایستاد. الینا سمت او نرفت و پس از دست دادن با سر داور، مسیر نیمکت را برای جمع‌آوری وسایلش در پیش گرفت. موضوعی که برخی از تماشاگران فرانسوی را خوش نیامد و ورزشکار اوکراینی را هو کردند.

به هر حال، اسویتولینا که در چهار گرنداسلم پیاپی غایب بود، بازگشتی موفقیت‌آمیز داشت. در ادامه با درخشش در ویمبلدون که در حال برگزاری است، علاوه بر صعود به مرحله نیمه نهایی، تحسین جهانی را جلب کرده.

اسویتولینا با وایلدکارت آمد و ابتدا ونوس ویلیامز ۴۳ ساله با پنج قهرمانی ویمبلدون را حذف کرد. سپس الیس مرتنس بلژیکی را پشت سر گذاشت. سوفیا کنین آمریکایی نیز در دور سوم به اسویتولینا باخت.

ویکتوریا آزارنکا شماره یک سابق دنیا در نبردی نفسگیر، رقیب ناکام بعدی بود. آزارنکا که اهل بلاروس است، با آگاهی از تصمیم الینا در دست ندادن با نمایندگان کشورهای متخاصم به سرزمینش، لب تور نیامد.

بسیاری از تماشاگران تصور کردند این آزارنکاست که نمی‌خواهد با رقیبش دست بدهد و برای همین فرد مغلوب را هو کردند. آزارنکا نیز با ناخشنودی زمین را ترک کرد.

شاهکار الینا در یک‌چهارم نهایی رقم خورد و توانست دوستش ایگا شوانتک که شماره یک تنیس زنان دنیاست را در سه ست از پیش رو بردارد.

ورزشکار محبوب اوکراینی، پیش‌ از درخشش در رولان گاروس و ویمبلدون، از طریق مولداوی وارد اوکراین شد. در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی درباره جمع‌آوری پول برای یونایتد ۲۴ صحبت کردند که از ارتش و پروژه‌های بازسازی در اوکراین حمایت می‌کند.

رئیس جمهور اوکراین، فیلمی از این ملاقات را در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت الینا سفیر ما در یونایتد ۲۴ است.

الینا اسویتولینا درباره مشاهداتش از اوکراین پس از آغاز جنگ به دیلی میل گفت: «جایی که تمرین می‌کردم، سقفش با موشک فرو ریخته. ۱۵۰ ورزشکار در خط مقدم کشته شده‌اند. ورزش‌مان حداقل دهسال عقب افتاده. ۹۵ درصد معابر روشنایی ندارند. دو تنیس‌باز برجسته اوکراینی آلکساندر دولگوپولف و سرگئی استاخوفسکی به جای راکت، تفنگ به دست گرفته‌اند.»

این قهرمان بلندآوازه دنیای تنیس درباره مخالفتش با حضور نمایندگان روسیه و بلاروس در رویدادهای ورزشی می‌گوید:‌ وقتی در سایر ورزش‌های المپیکی اجازه حضور ندارند، نمی‌دانم چرا باید در تنیس حاضر باشند. از آنجایی که اکثر آنها بیانیه واضحی در قبال جنگ منتشر نکرده اند، هرگز نمی‌دانید که چه دیدگاهی در این باره دارند.

XS
SM
MD
LG