لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

چرا راست افراطی در مرحله اول انتخابات فرانسه پیروز شد؟


در صورت پیروزی نهایی حزب راست افراطی در پارلمان فرانسه ژوردن باردلا نخست‌وزیر این کشور خواهد شد
در صورت پیروزی نهایی حزب راست افراطی در پارلمان فرانسه ژوردن باردلا نخست‌وزیر این کشور خواهد شد

در فرانسه یک روز پس از برگزاری مرحله اول انتخابات پارلمانی و پیروزی نسبی حزب راست افراطی در این مرحله، تکاپوی مخالفان این حزب برای جلوگیری از پیروزی مطلق حزب راست افراطی در مرحله دوم انتخابات آغاز شده است.

در صورت پیروزی مطلق حزب راست افراطی فرانسه در این انتخابات، برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، دولت در فرانسه به یک حزب راست افراطی سپرده خواهد شد.

سیاست‌های شدیداً متفاوت این حزب ممکن است جهت‌دهی سیاست‌های خارجی و داخلی فرانسه را که از اعضای مهم اتحادیه اروپا، ناتو و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است، به کلی دگرگون کند.

۱. مشارکت بی‌سابقه طی دهه‌های گذشته

از همان وقتی که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه پارلمان فرانسه را منحل کرد تا انتخابات زودهنگام پارلمانی برگزار شود، تقریباً همه ناظران سیاسی می‌دانستند که حزب راست افراطی همچون در انتخابات پارلمان اروپا، پیروزی نسبی را در انتخابات مرحله اول پارلمان فرانسه به دست می‌آورد.

اما آن چه بیش از همه جلب توجه کرده، مشارکت بالای فرانسوی‌ها در این دوره از انتخابات پارلمانی بود که طی دهه‌های گذشته بی‌سابقه توصیف شده است.

بر اساس نتایج اعلام شده، مشارکت در مرحله اول انتخابات پارلمانی فرانسه حدود ۶۷ درصد بوده است.

اعتراضات در پاریس به حزب راست افراطی پس از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات پارلمان فرانسه
اعتراضات در پاریس به حزب راست افراطی پس از اعلام نتایج مرحله اول انتخابات پارلمان فرانسه

با این مشارکت بالا، ده‌‌ها نامزد حزب راست افراطی در همان مرحله اول به پارلمان راه یافتند.

مارین لوپن که یکی از این نامزدهای راه یافته به پارلمان است، پس از پیروزی خود و حزبش در جمع هوادارانش گفت: «هموطنان عزیزم، دموکراسی به زبان در آمده و فرانسوی ها حزب تجمع ملی و متحدانش را در صدر آرا قرار داده اند و عملا بلوک ماکرونیست‌ها را پاک کرده‌اند.»

او افزود: «اول از همه، من به عنوان یک سیاستمدار، از مشارکت بالایی که به نتیجه امشب قدرت خاصی می بخشد، خوشحالم.»

۲. چالش اتحاد مخالفان حزب راست افراطی

پارلمان فرانسه ۵۷۷ کرسی دارد و هنوز تکلیف اکثریت کرسی‌ها مشخص نشده است.

در شرایطی که حزب راست افراطی از فرانسوی‌ها خواسته که در مرحله دوم انتخابات موجب ایجاد اکثریت مطلق برای این حزب در پارلمان شوند، مخالفان حزب راست افراطی تلاش خواهند کرد که چنین احتمالی را از بین ببرند.

فرانسوا اولاند سیاستمدار سوسیالیست و رئیس‌جمهور پیشین فرانسه که در اقدامی ناگهانی نامزد انتخابات شد، پس از اعلام نتایج مرحله اول از فرانسوی های غیرچپگرا نیز خواست به حزب راست افراطی رای ندهند.

مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه
مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی فرانسه

او شامگاه یکشنبه در شهر تول، در مرکز فرانسه، در یک کنفرانس خبری گفت: «در این سرزمین جمهوری‌خواه، من فراتر از چپگراهایی که قبلاً مطابق با شرایط کنونی رفتار کرده‌اند، از همه جمهوری‌خواهان می‌خواهم به گونه‌ای عمل کنند که ما بتوانیم پارلمانی داشته باشیم که در آن حقوق اساسی قابل احترام باشد، ارزش‌های جهانی رعایت شود و پارلمانی که بتوان در آن دستاوردهای اجتماعی را حفظ کرد.»

اظهارات برخی از سیاستمداران در شامگاه یکشنبه نشان می دهد که چنین اتحادی بسیار دشوار خواهد بود.

ژان لوک ملانشون، از رهبران بلوک چپ، شرایطی را برای کناره‌گیری نامزدهای این بلوک در برخی از حوزه های انتخابیه وضع کرده است.

برخی رهبران ائتلاف مکرون نیز اعلام کرده‌اند که در برخی از حوزه‌ها با نامزدهای حزب آقای ملانشون ائتلاف نخواهند کرد.

اثربخشی جبهه مخالفان راست افراطی که به «جبهه جمهوری‌خواهان» معروفند، در طول سال‌های گذشته ضعیف شده و بسیاری از رای‌دهندگان دیگر به توصیه‌های رهبران احزاب توجه نمی‌کنند.

ژان لوک ملانشون از رهبران بلوک چپ شرایطی را برای کناره‌گیری نامزدهای این بلوک در برخی از حوزه های انتخابیه وضع کرده است
ژان لوک ملانشون از رهبران بلوک چپ شرایطی را برای کناره‌گیری نامزدهای این بلوک در برخی از حوزه های انتخابیه وضع کرده است

همچنین این امکان وجود دارد که کاندیداها علیرغم توصیه احزابشان از انصراف در مرحله دوم انتخابات خودداری کنند.

این عوامل اکنون ارزیابی نتیجه نهایی انتخابات را دشوار کرده است. اما فعلا نظرسنجی‌ها می‌گویند که اگر حزب راست افراطی حتی نتواند اکثریت مطلق را در نهایت به دست آورد، این حزب اکثریتی نسبی اما قوی در پارلمان فرانسه خواهد داشت.

۳. نگرانی از جهانی شدن

عواملی چون ترس از جهانی شدن که در درون خود مخالفت با سیاست‌های اتحادیه اروپا را جای داده، از اصلی‌ترین عوامل در رای به حزب راست افراطی است.

به گفته نونا مایر، محقق علوم سیاسی مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، این آرای حزب راست افراطی در واقع جدید نیست.

مایر به رسانه‌های فرانسوی گفته از زمانی که مارین لوپن رهبری حزب راست افراطی را به دست گرفت، او در هر انتخاباتی به طور سیستماتیک بهتر از پدرش عمل کرده است.

کارشناسان معتقدند که جنبش‌های پوپولیستی در سراسر اروپا در حال توسعه هستند و همگی یک نگرانی را منعکس می‌کند: ترس‌های مرتبط با جهانی شدن.

راه‌حل این جنبش‌ها به این ترس، بستن درها و مرزهای کشور و بازگشت به جهان قبل از جهانی شدن است.

۴. کاهش قدرت خرید و مسئله مهاجرت

همچنین کاهش قدرت خرید و نگرانی‌های مربوط به مهاجران، جزو مهمترین عوامل اقبال به حزب راست افراطی است.

برای ورونیک رفالو، از مدیران موسسه نظرسنجی ایپسوس، موضوعی که پیش از هر چیز، بر رای همه رای‌دهندگان در این دوره از انتخابات تاثیر گذاشت، مسئله «قدرت خرید» بود.

یک هوادار حزب راست افراطی فرانسه
یک هوادار حزب راست افراطی فرانسه

بر اساس نظرسنجی‌ها، این موضوع انگیزه اصلی برای رای دادن، برای ۵۹ درصد از مردم فرانسه بوده است.

در سال ۲۰۲۴، اکثریت مردم فرانسه یعنی ۶۲ درصد از مردم این کشور می‌گویند که در آستانه تجربه یک وضعیت ناپایدار و فقر هستند. این رقم در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵۴ درصد بود.

پس از آن، مسئله مهاجرت با ۳۹ درصد، در جایگاه دوم و مسئله نظام سلامت با ۳۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارند.

در میان رای دهندگان به حزب راست افراطی، انگیزه اصلی مسئله «مهاجرت» با ۸۰ درصد، سپس قدرت خرید و در نهایت امنیت است.

این دسته از فرانسوی‌ها حضور مهاجران را نه فقط «تهدیدی هویتی» بلکه «تهدیدی اقتصادی» می‌دانند، به همین دلیل است که بسیاری از کارگران فرانسوی به جای رای به احزاب چپگرا، به حزب راست افراطی رای داده‌اند.

برای پاسخ به مسئله مهاجرت، ژردن باردلا، چهره حزب راست افراطی فرانسه اعلام کرد که در صورت پیروزی این حزب در انتخابات پارلمانی این کشور، قانون «حقِ خاک» که برای اخذ تابعیت فرانسه استفاده می‌شود، لغو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG